A Pedagógiai Szakszolgálat

A nemzeti köznevelési törvény kimondja, hogy a gyermeknek/tanulónak joga, hogy állapotának, személyes adottságának megfelelő, megkülönböztetett ellátásban – különleges gondozásban, rehabilitációs célú ellátásban – részesüljön, és életkorától függetlenül a pedagógiai szakszolgálat intézményéhez forduljon segítségért.

A szülő és a pedagógus/nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak

A pedagógiai szakszolgálatok tevékenységei:

  1. a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás,
  2. a szakértői bizottsági tevékenység,
  3. a nevelési tanácsadás,
  4. a logopédiai ellátás,
  5. a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás,
  6. a konduktív pedagógiai ellátás,
  7. a gyógytestnevelés,
  8. az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás,
  9. a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása

 

  1. Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás

A pedagógiai szakszolgálatok feladata a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás a komplex koragyermekkori prevenció, tanácsadás és fejlesztés, az ellátásra való jogosultság megállapításának időpontjától kezdődően a gyermek fejlődésének elősegítése, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatása érdekében. A korai fejlesztés és gondozás tevékenységei a komplex, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai tanácsadás, a kognitív, a szociális, a kommunikációs és a nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás

Ki tesz javaslatot a korai fejlesztés és gondozás megkezdésére?

A korai fejlesztés és gondozás megkezdésére a szakértői bizottság tesz javaslatot.

továbbiakat lásd a Korai fejlesztés menüpontban

 

  1. Szakértői bizottsági tevékenység

A szakértői bizottsági tevékenység keretében az intézmény szakértői bizottsága a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint orvosi, sajátos nevelési igény gyanúja esetén komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, orvosi vizsgálat alapján szakértői véleményt készít.

A szakértői véleményt a szakértő bizottság több célból készít:

  • az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából (abban az esetben, ha a gyermek nem járt óvodába, óvodába járó gyermek esetén, annak megítélésére, hogy hétéves korában szükséges-e újabb nevelési évet kezdenie az óvodában, annak megítélésére, hogy a gyermek számára javasolt-e, hogy hatéves kora előtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését, óvodába járó gyermek esetén, ha a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettsége egyértelműen nem dönthető el a fejlődésének nyomon követéséről szóló óvodai dokumentumok alapján, ha a szülő nem ért egyet a gyermek fejlődésének nyomon követéséről szóló óvodai dokumentumok alapján az iskolába lépéshez szükséges óvodai igazolásban tett javaslattal, ha a szülő nem ért egyet a hatodik életévét augusztus 31-ig betöltő gyermek óvodai nevelésben való további részvételéről szóló óvodai döntéssel)
  • a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézség megállapítása vagy kizárása céljából,
  • a sajátos nevelési igény – a mozgásszervi, az érzékszervi (a látási, a hallási), az értelmi, a beszédfogyatékosság, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén a halmozott fogyatékosság, az autizmus spektrum zavar vagy az egyéb pszichés fejlődési zavar: súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavar – megállapítása vagy kizárása céljából,
  • sajátos nevelési igényű tanuló esetében a) az érettségi bizonyítvány kiadásának feltételeként meghatározott közösségi szolgálat teljesítésére vonatkozó kötelezettség alóli mentesítés, b) a tankötelezettség meghosszabbításának céljából

A szakértői bizottság a vizsgálatok eredményei alapján javaslatot tesz a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézséggel küzdő, a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók különleges bánásmód keretében történő ellátására, az ellátás módjára, formájára és helyére.

A szakértői vizsgálat típusai:

  • az aktuális állapot feltárására irányuló vizsgálat,
  • a fejlődést nyomon követő a korábbi diagnózis megalapozottságát, a nevelés, oktatás formájának megfelelőségét a fejlesztés eredményességének mérését célzó felülvizsgálat

Hogyan indítható szakértői vizsgálat?

  • hivatalból,
  • hatósági megkeresésre,
  • szülői kérelemre,
  • illetve a szülő egyetértésével
    • a nevelési-oktatási intézmény,
    • család- és gyermekjóléti szolgálat, család- és gyermekjóléti központ, bölcsődei ellátást nyújtó intézmény, szolgáltató, gyermekotthon, területi gyermekvédelmi szakszolgálat, nevelőszülői hálózat működtetője,
    • fogyatékosok ápoló, gondozó otthona, fogyatékosok rehabilitációs intézménye, fogyatékosok nappali intézménye,

Ki választja ki a sajátos nevelési igényű tanuló számára megfelelő ellátást nyújtó nevelési-oktatási intézményt?

  • A köznevelési intézményt a szülő választja ki a szakértői bizottság által javasolt intézmények közül. Ha a szülő által választott óvoda, iskola nem azonos a kötelező felvételt biztosító óvodával, iskolával, és az óvoda, az iskola a gyermeket, a tanulót a nem veszi fel, a szakértői bizottság a szakértői véleményében a gyermek, tanuló lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerinti, kötelező felvételt biztosító óvodát, iskolát határozza meg az óvodai nevelés, az iskolai nevelés, oktatás ellátására.
  • A szakértői bizottság a rendelkezésére álló intézményjegyzék alapján tájékoztatja a szülőt azokról a lehetőségekről, amelyek alapján sajátos nevelési igényű gyermeke a korai fejlesztésben és gondozásban, az óvodai nevelésben, a fejlesztő nevelésben részt vehet, tankötelezettségének eleget tehet.

Ki dönti el, hogy a tanuló jogosult-e a különleges bánásmódra?

Ennek eldöntésére a szakértői bizottság jogosult. A szakértői bizottság a komplex szakértői vizsgálatot követően szakértői véleményt állít ki. Ebben komplex diagnózist állít fel, ehhez kapcsolódó jogosultságokat állapít meg. Ez alapján a köznevelési intézményekben ingyenesen biztosított szolgáltatások válnak elérhetővé.

Mi történik, ha a szülő nem ért egyet a szakértői véleményben foglaltakkal?

A gyermek, tanuló ellátására a szakértői véleményben foglaltak szerint akkor kerülhet sor, ha az abban foglaltakkal a kiskorú tanuló esetén a szülő, nagykorú tanuló esetén a tanuló egyetért. Amennyiben a szakértői véleményben foglaltakkal a szülő, a tanuló nem ért egyet, a szakértői bizottság köteles erről a tényről a gyermek lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalt tájékoztatni.

A szakértői vélemény felülvizsgálata:

A szülő, vagy nagykorú tanuló esetén a tanuló közvetlenül is eljárást indíthat a gyermek, tanuló lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalnál a szakértői vélemény felülvizsgálatát kezdeményezve. Szülőnek, vagy nagykorú tanuló esetén a tanulónak a szakértői véleményben foglaltakkal kapcsolatos egyetértését vagy egyet nem értését írásban kell közölnie.

A szülőnek, vagy nagykorú tanuló esetén a tanulónak – a szakértői vélemény kézhezvételétől számítva – tizenöt nap áll rendelkezésre a szakértői vélemény felülvizsgálatának kezdeményezésére. Amennyiben a szülő, vagy nagykorú tanuló esetén a tanuló a szakértői vélemény kézhezvételétől számított tizenöt napon belül nem tesz nyilatkozatot és nem indítja meg az eljárást, az egyetértését megadottnak kell tekinteni.

 

  1. Nevelési tanácsadás

A nevelési tanácsadás feladata:

  • a szülővel az első problémafeltáró beszélgetés lebonyolítása, a gyermek, a tanuló adaptív viselkedésének, szociális érettségének felmérése, ennek eredményeképpen tanácsadásban részesítés vagy a szakszolgálati ellátásba vétel szükségességének meghatározása,
  • segítség nyújtása a gyermek családi-, és óvodai neveléséhez, a tanuló iskolai neveléséhez és oktatásához, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme indokolja,
  • pszichés állapot feltárását célzó vizsgálat végzése és szakértői vélemény készítése a szülő, a gyermekvédelmi szakellátást, gyermekjóléti alapellátást végző intézmények kérésére, azzal, hogy gyermekvédelmi szakellátást, gyermekjóléti alapellátást végző intézmények kérésére végzett vizsgálat nem irányulhat a szülői nevelési alkalmasság értékelésére,
  • a prevenciós tevékenység keretében együttműködik a védőnői és gyermekorvosi hálózattal, a gyermek korai fejlődési időszakában teljes körű családi mentálhigiénés intervenciót biztosíthat, továbbá az óvodai nevelésben részesülő, negyedik életévüket betöltött gyermekek körében a tanulási és beilleszkedési nehézségek megelőzése céljából – a szülő előzetes hozzájárulásával – szűrést végezhet.

A komplex pszichológiai és gyógypedagógiai ellátás keretében:

  • folyamatdiagnosztikai célú pszichológiai, gyógypedagógiai-pedagógiai vizsgálatot, valamint gondozást végez,
  • terápiás ellátást, korrektív megsegítést nyújt a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján a nevelési tanácsadás keretében fejlesztésben részesülő gyermekek, tanulók számára,
  • a gyermek, a tanuló fejlesztése során az állapotára irányuló változásokat a folyamatdiagnosztika során értékeli,
  • pszichológiai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanácsadást biztosít, és konzultációs lehetőséget nyújt a gyermekek, a tanulók szülei, pedagógusai részére.

 

  1. Logopédiai ellátás

A logopédiai ellátás feladata:

A hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszortográfia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.

A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméveskori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéveskori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.

A részletes logopédiai vizsgálat és logopédiai vizsgálati vélemény alapján kell a gyermek további logopédiai ellátását megszervezni, ha a szűrés és a logopédiai vizsgálat eredményei alapján erre szükség van. A logopédiai ellátás igénybevétele a fent említett vizsgálatok kivételével önkéntes alapon történik.

A logopédiai terápia minimális időkerete heti két alkalom, időtartamát – mely legfeljebb negyvenöt perc lehet – a gyermek életkoráról és problémájától függően – a logopédus határozza meg.

 

  1. Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás

A továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás feladata:

A tanuló adottságainak, tanulási képességének, irányultságának szakszerű vizsgálata, és ennek eredményeképpen iskolaválasztás ajánlása. A tanácsadás során figyelembe kell venni a tanuló személyes adottságait és érdeklődését.

A továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás keretében nyújtott tájékoztatás elősegíti a tanuló pályaválasztását, figyelembe véve az egyéni tulajdonságokat és a foglalkoztatási lehetőségeket, ennek érdekében kapcsolatot tart a foglalkoztatási pályaválasztási tanácsadóval, valamint a tehetséggondozó hálózattal.

A továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadási feladatokat az Intézmény székhelyintézménye, illetve megyei, fővárosi tagintézménye, megyei, fővárosi működési körzettel látja el.

 

  1. Konduktív pedagógiai ellátás

A konduktív pedagógiai ellátás feladata:

A központi idegrendszeri sérültek konduktív nevelése, fejlesztése és gondozása. A konduktív pedagógiai ellátás az óvodai neveléshez, iskolai neveléshez és oktatáshoz kapcsolódóan vagy egyéni fejlesztő foglalkozás keretében nyújtható.

A fejlesztő foglalkozás a szakértői bizottság szakértői véleményében meghatározottak szerint lehet egyéni vagy csoportos foglalkozás.

A konduktív pedagógiai ellátás a tanév rendjéhez igazodik és év közben is megkezdhető.

 

  1. Gyógytestnevelés

A gyógytestnevelés feladata:

A gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja.

A gyógytestnevelés megszervezése, személyi feltételeinek biztosítása az Intézmény feladata a tankerületi központ által kijelölt nevelési-oktatási intézményekben. Abban az esetben, ha a szükséges feltételek rendelkezésre állnak, a tanulók részére heti egy tanórai foglalkozás keretében úszás órát kell szervezni. A gyógytestnevelés az orvosi javaslat alapján 1-3, 4-8 vagy 9-16 fős csoportokban szervezhető meg.

Az iskolában a gyógytestnevelés feladatának ellátása a tanév rendjéhez igazodik.

 

  1. Iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás

Az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás feladata:

A pedagógiai szakszolgálati intézményben a nevelési-oktatási intézményekben dolgozó pszichológusok munkájának összefogása és segítése, melyet az iskola- és óvodapszichológus feladatok koordinátora lát el.

 

  1. Kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása

A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása keretében az Intézmény feladata:

  • korai tehetség-felismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe kell venni,
  • a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítás,
  • önismereti csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére,
  • tanácsadás, támogatás a szülőnek,
  • konzultáció a pedagógus részére,
  • közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése,
  • speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása,

Elérhetőségek:

A pedagógiai szakszolgálati intézmény a honlapján – tagintézményekre, telephelyekre lebontva – köteles közzétenni az általa nyújtott szolgáltatásokat, a működési körzetét, a gyermekek, tanulók, szülők fogadásának idejét.

 

Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat:
1. Számú Szakértői Bizottsági Tagintézménye (fővárosi illetékesség)
Cím: 1116 Budapest, Kiskőrös u. 1.
Tel.: +36 1 208-2295; 06 30 687 8939

 

Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat:
2. Számú
Szakértői Bizottsági Tagintézménye (fővárosi illetékesség)
Cím: 1077 Budapest, Izabella u. 1.
Tel.: +36 1 489 0905; 06 30 688 1754

 

Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat:
3. Számú
Szakértői Bizottsági Tagintézménye (fővárosi illetékesség)
Cím: 1149 Budapest, Fráter György u. 15-17.
Tel.: +36 1 468 3661; +36 1 220 4842

 

Mozgásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye (országos illetékesség)

Cím: 1145 Budapest, Mexikói út 63-64.

Tel: +36 1 220-6459

A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat tagintézményeinek további elérhetőségei: https://fpsz.hu/tagintezmenyek/ linken találhatók

 

Vidéki pedagógiai szakszolgálatok listája, elérhetősége:

Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 6000 Kecskemét, Katona József tér 8.
Tel/Fax: +36 76 499-126

http://pedagogiaiszakszolgalat.hu/index.php/fooldal

 

Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 7626 Pécs, Egyetem u. 2.
Tel: +36 72 518-599

http://www.bmpsz.sulinet.hu/

 

Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 5600 Békéscsaba, Kiss Ernő u. 3.
Tel: +36 66 530-204
http://www.bekesszakszolgalat.hu/

 

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 3527 Miskolc, Selyemrét utca 1.
Tel: +36 46 530-110
www.borsodszakszolgalat.hu

 

Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 6726 Szeged, Bécsi krt. 38.
Tel: +36 62 592-820; 62 592-821
www.csmpsz.hu

 

Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 8000 Székesfehérvár, III. Béla király tér 1.
Tel: +36 22 315-832
http://fejermepsz.hu/?page_id=33

 

Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 9025 Győr, Márvány u. 4.
Tel: +36 96 415-926

http://gymsm-pedszakszolg.sulinet.hu/hu/

 

Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 4029 Debrecen, Monti ezredes u. 7.
Tel/Fax: +36 52 342-494

http://www.hbmpsz.sulinet.hu/debreceni-tagintezmeny

 

Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 3300 Eger, Cifrakapu u. 28.
Tel: +36 36 312-929

https://www.hmpedszakszolgalat.hu/

 

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 5000 Szolnok, Aradi u. 20.
Tel: +36 56 510-720
https://jnszmpsz.hu/

 

Komárom-Esztergom Megyei Pedagógiai Szakszolgálat 46
Cím: 2800 Tatabánya, Fő tér 4.
Tel: +36 34 589-683

https://kempsz.webnode.hu/

 

Nógrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 3100 Salgótarján, Baglyasi út 2.
Tel: +36 32 700-027
http://www.nmpsz.starjan.hu/

 

Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 2700 Cegléd, Buzogány u. 23.
Tel: +36 30 323-3857
http://pestmszaksz.hu/page.php?9

 

Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 7400 Kaposvár, Somssich Pál u. 8.
Tel: +36 82 510-113, 510-114
http://www.pedagogiai-szakszolgalat.hu/

 

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Szarvas u. 10-12.
Tel: +36 42 512-851

https://szabolcsmegyeszakszolgalat.webnode.hu/
Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 7100 Szekszárd, Augusz Imre u. 9-11.
Tel: +36 74 502- 020
http://tmpsz.hu/

Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 9700 Szombathely, Sugár u. 9.
Fax/tel.: +36 20 283-2778
http://mszb-vmpsz.webnode.hu/

Veszprém Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 8200 Veszprém, Kossuth utca 10. 5. emelet
Tel: +36 88 429-611
http://www.mpisz.hu/

Zala Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Cím: 8900 Zalaegerszeg, Apáczai Csere J. tér 5.
Tel: +36 92 314-257
http://www.zalaszakszolgalat.hu/