Az elnök elsőként a MÁV-val tervez egyeztetni. Számos panaszt kapunk a tagságunktól az akadálymentesség hiányáról, a rosszul kivitelezett megoldásokról, nem működő liftekről, hiányzó emelőkről, nem megfelelő tájékoztatásról, ami azt jelzi: a mozgássérült emberek vasúti közlekedésével kapcsolatban a döntéshozóknak, a vasúttársaságnak és az érdekképviseletnek is van teendője. Nem egy-egy állomás vagy peron problémáját akarjuk elsősorban orvosolni, hanem rendszerszinten szeretnénk javulást elérni, szemléletváltozást és konkrét eredményeket. Ehhez egy mindent átfogó, hosszú távú együttműködést kívánunk kialakítani a MÁV-val és a MÁV Starttal, valamint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel – mondta az elnök. A cél az, hogy garantálják: a mozgássérült emberek szempontjait minden esetben figyelembe veszik és – elképzelésünk szerint – maradéktalanul biztosítják számukra, hogy másokkal egyenlő módon vehessék igénybe a szolgáltatásokat. Szeretnénk elérni, hogy partnerként kezeljenek minket és bevonjanak minden fontos döntésbe, folyamatba. Jó lenne, ha a rehabilitációs szakmérnökeink időben értesülnének a fejlesztésekről, és szükség esetén beavatkozhatnának. Így megakadályozható lenne, hogy olyan megoldások szülessenek, amelyek csak papíron biztosítják mindenki számára a hozzáférhetőséget, a valóságban azonban a mozgássérült emberek nem tudják használni a szolgáltatásokat. Egy ilyen együttműködésnek köszönhetően az egyesületeink is nagyobb sikerrel tudnának fellépni a konkrét, helyi ügyekben, azok megoldásában ugyanis továbbra is nekik lesz meghatározó szerepük.
Ha sikerül megállapodnunk a társaságokkal, figyelemmel fogjuk követni, hogy tényleg érvényesülnek-e a mozgássérült emberek szempontjai. Ha nem így lesz, attól sem riadunk vissza, hogy jogi útra tereljük a problémás ügyeket és precedens értékű perekben szerezzünk érvényt a mozgássérült emberek jogainak –tette hozzá az elnök.
A folyamat első lépéseként a MEOSZ akadálymentesítési szakértője, Kató László vasútépítő- és környezettervező rehabilitációs szakmérnök – aki maga is kerekesszékes – több vasútvonalat, folyamatban lévő fejlesztést néz meg az akadálymentesség szempontjából. A tapasztaltak alapján a MÁV-nak szakértői anyagokat, javaslatokat készítünk, és találkozót kezdeményezünk az említett vállalatok vezetőivel. A látottakról természetesen az egyesületeket, a mozgáskorlátozott embereket is tájékoztatjuk majd a honlapon, a Humanitásban és a Mozgalmi Értesítőben.
Gábor Imola