Autóbuszos közlekedés: a meglévő jogokat nem érinti a jogszabályváltozás

A mozgássérült emberek eddig meglévő jogosultságai nem vesznek el, de sajnos 2021-ig nem is bővülnek – mondta el Kovács Ágnes a meosz.hu-nak azzal a nemrég életbe lépett jogszabályváltozással kapcsolatban, amely négy év haladékot ad az autóbuszos szolgáltatóknak a fogyatékos, mozgássérült emberek bizonyos utasjogaival kapcsolatos követelmények teljesítésére. A kormányrendelet ugyanakkor az EU-rendeletben előírt megfelelő szintű szolgáltatás biztosítása alól nem mentesíti azokat a szolgáltatókat, ahol a szolgáltatás nyújtásának műszaki feltételei az adott autóbusz-állomáson vagy megállóhelyen, illetve az autóbuszon rendelkezésre állnak.

Egy európai uniós irányelv – és azt azt átültető hazai jogszabály – 2013 tavaszától bizonyos jogosultságokat ad a fogyatékos, csökkent mozgásképességű utasoknak, ám ezek teljesítésére 2017. március 1-jéig haladékot biztosított a tagországoknak, amely kizárólag 2021. március 1-jéig hosszabbítható meg. Az első haladék lejárt, a kormány most élt az újabb mentesítési lehetőséggel.

Az irányelv lehetővé teszi, hogy a szolgáltatók biztonsági okokra vagy a jármű, az infrastruktúra kialakítására hivatkozva megtagadhassák a fogyatékos, csökkent mozgásképességű utasok szállítását. Ilyen esetben azonban kötelesek lennének tájékoztatást adni más elfogadható, általuk üzemeltetett járatról, vagy visszatéríteni a jegy árát, illetve fel kellene ajánlaniuk egy másik elfogadható utazási lehetőséget. Ez alól eddig mentesültek, és újabb négy évre mentességet kapnak. Szintén nem lép életbe, hogy megtagadás esetén a személy kérheti, hogy az utazás során egy általa választott másik személy kísérje, aki képes őt segíteni. A tájékoztatásra és az információkhoz való hozzáférésre vonatkozóan is kaptak további haladékot, ahogy arra is, hogy autóbusz állomásokat jelöljenek ki, amelyeken biztosított a segítségnyújtás a fogyatékos utasok számára. Emellett gondoskodniuk kell majd a fogyatékos utasoknak közvetlen segítséget nyújtó személyzetük képzéséről, illetve, amennyiben a szállítás során az ő hibájukból elvész vagy megsérül pl. az utas kerekesszéke, megfelelő csereeszközről. E kötelezettségek szintén nem álltak fenn eddig, és csak 2021-ben lesznek számon kérhetők. Ahol a feltételek adottak, ott a szolgáltatók már most is kötelesek viszont eleget tenni a követelményeknek.

„A MEOSZ elvárja a magyar kormánytól, a szolgáltatóktól, hogy 2021-ig tegyenek eleget ezeknek a követelményeknek. Kérjük, hogy készítsenek stratégiát határidőkkel, felelősökkel és ez jelentsen progresszív szolgáltatásfejlesztést ezen a területen a következő négy évben! Ennél égetőbb kérdés azonban a közösségi közlekedés akadálymentesítése. Magyarország immár lassan két évtizede vállalt rá törvényi kötelezettséget, ennek ellenére még mindig ott tartunk, hogy mozgássérült emberek kénytelenek a falvakban teljes elszigeteltségben élni, mert a helyközi buszállománynak csak a 13 százaléka akadálymentes” – mondta az elnök.

  1. március 24.

 

MEOSZ

Azóta történt

Márciustól minden hónap utolsó szerdáján online tájékoztató előadást tartunk a mozgáskorlátozott emberek életét leginkább érintő témák kapcsán. Elsőként,…
Előreláthatóan 2024 utolsó negyedévére készül el az a fejlesztés, ami lehető teszi, hogy a személyesen megjelenni nem tudó…
Egy tinédzser küzdelme, hogy balesete után kerekesszékesként is részt vehessen a tanórákon. Az életvidám 16 éves fiút 2022…

Előzmények

A MEOSZ – a Közlekedéstudományi Intézettel történő együttműködés keretében – elkészítette a közösségi közlekedés akadálymentességéről szóló állásfoglalását.
Több mint száz várostervező és fogyatékosságügyi szakember gyűlt össze a világ minden részéről egy októberi ENSZ-fórumon, hogy megoldásokat…