Egy európai uniós irányelv – és azt azt átültető hazai jogszabály – 2013 tavaszától bizonyos jogosultságokat ad a fogyatékos, csökkent mozgásképességű utasoknak, ám ezek teljesítésére 2017. március 1-jéig haladékot biztosított a tagországoknak, amely kizárólag 2021. március 1-jéig hosszabbítható meg. Az első haladék lejárt, a kormány most élt az újabb mentesítési lehetőséggel.
Az irányelv lehetővé teszi, hogy a szolgáltatók biztonsági okokra vagy a jármű, az infrastruktúra kialakítására hivatkozva megtagadhassák a fogyatékos, csökkent mozgásképességű utasok szállítását. Ilyen esetben azonban kötelesek lennének tájékoztatást adni más elfogadható, általuk üzemeltetett járatról, vagy visszatéríteni a jegy árát, illetve fel kellene ajánlaniuk egy másik elfogadható utazási lehetőséget. Ez alól eddig mentesültek, és újabb négy évre mentességet kapnak. Szintén nem lép életbe, hogy megtagadás esetén a személy kérheti, hogy az utazás során egy általa választott másik személy kísérje, aki képes őt segíteni. A tájékoztatásra és az információkhoz való hozzáférésre vonatkozóan is kaptak további haladékot, ahogy arra is, hogy autóbusz állomásokat jelöljenek ki, amelyeken biztosított a segítségnyújtás a fogyatékos utasok számára. Emellett gondoskodniuk kell majd a fogyatékos utasoknak közvetlen segítséget nyújtó személyzetük képzéséről, illetve, amennyiben a szállítás során az ő hibájukból elvész vagy megsérül pl. az utas kerekesszéke, megfelelő csereeszközről. E kötelezettségek szintén nem álltak fenn eddig, és csak 2021-ben lesznek számon kérhetők. Ahol a feltételek adottak, ott a szolgáltatók már most is kötelesek viszont eleget tenni a követelményeknek.
„A MEOSZ elvárja a magyar kormánytól, a szolgáltatóktól, hogy 2021-ig tegyenek eleget ezeknek a követelményeknek. Kérjük, hogy készítsenek stratégiát határidőkkel, felelősökkel és ez jelentsen progresszív szolgáltatásfejlesztést ezen a területen a következő négy évben! Ennél égetőbb kérdés azonban a közösségi közlekedés akadálymentesítése. Magyarország immár lassan két évtizede vállalt rá törvényi kötelezettséget, ennek ellenére még mindig ott tartunk, hogy mozgássérült emberek kénytelenek a falvakban teljes elszigeteltségben élni, mert a helyközi buszállománynak csak a 13 százaléka akadálymentes” – mondta az elnök.
- március 24.
MEOSZ