AUTÓPLUSZ 2017 pályázat: átmeneti megoldás a súlyosan mozgássérült embereknek

A MEOSZ részmegoldásnak tartja a napokban meghirdetett AUTÓPLUSZ 2017 pályázatot, mert nem nyújt elegendő támogatást ahhoz, hogy az elektromos kerekesszéket, mopedet használó súlyosan mozgássérült emberek hozzájuthassanak az igényeiknek megfelelő, nagyobb méretű, átalakított, új autókhoz. Az érintettek többsége nem fogja tudni kifizetni az ötven százalékos önerőt, amit a pályázat követel. Szövetségünk a tárcával folytatott egyeztetések során mindvégig ennél magasabb, 85%-os támogatást kért az új autók megvásárlásához és átalakításához.

A MEOSZ többször jelezte a kormánynak, hogy a 2011-ben bevezetett gépjárműszerzési támogatási rendszer több okból sem elfogadható, a legsúlyosabban mozgássérült emberek pedig teljesen kiszorulnak belőle. Mivel a szaktárcával 2016 februárjában folytatott megbeszélésen nyilvánvalóvá vált, hogy a közeljövőben nincs lehetőség a rendszer megváltoztatására, a MEOSZ átmeneti megoldásként egy külön pályázati lehetőséget javasolt a súlyosan mozgássérült emberek számára. A minisztérium erre nyitott volt, konkrét javaslatunkat kérte, amelyet 2016 márciusában meg is küldtünk. Ebben egy olyan támogatási modellt dolgoztunk ki, amely magas, megközelítőleg 85%-os támogatási aránnyal segítette volna hozzá a súlyosan mozgássérült embereket a megfelelő méretű, átalakított gépjárművekhez, az önrészhez hitelfelvételi lehetőséget biztosítva. A javaslatunk kiindulási koncepció volt, a benne szereplő márka, típusok csak példaként szerepeltek, hogy bemutathassuk, milyen támogatási rendszerben gondolkodunk. Bár évi 250 millió forintot kértünk, a tárca csak 50 milliós keretet különített el a célra.

A részletekről decemberben indult egyeztetés, amikor is megküldték a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány által készített pályázati tervet, amelyet a MEOSZ nem tudott elfogadni, több más ok miatt azért sem, mert csupán 50%-os, maximum 4 millió forintos támogatást tartalmazott. Januárban a MEOSZ újabb egyeztetést kért, ekkor felmerült annak a lehetősége, hogy a pályázat lebonyolítását teljes egészében a MEOSZ végezheti a saját koncepciója alapján, amit Szövetségünk szívesen vállalt volna. Sajnos utóbb a minisztérium ezt nem támogatta. Egy ponton megegyezés született arról is, hogy 85%-os lesz a támogatási arány – autónként legfeljebb 5 millió forint támogatással —, és a pályázatot a tárca a MEOSZ-szal közösen bonyolítja. Ennek megfelelően elkészítettük a végleges pályázati javaslatunkat, de a minisztérium végül mégsem emellett döntött.

„A MEOSZ nem ilyen rendszert javasolt, ezért ezt a pályázatot részmegoldásnak tartjuk” – mondta Kovács Ágnes a meosz.hu-nak. Hozzátette: elfogadhatatlan az is, hogy a rendkívül alacsony, 50 milliós keretösszeg ráadásul mintegy 3 millió forinttal – egy autónyi támogatással – csökkent, vélhetően az FSZK ügyintézési költségei miatt. A tegnapi napon ugyanakkor a szervezet jelezte a MEOSZ felé, hogy a pályázat kitöltéséhez nem tudnak segítséget nyújtani az érintetteknek.

„Bízunk benne, hogy az AUTÓPLUSZ 2017 legalább abban segít, hogy néhányan a jelenleginél jobb feltételekkel tudjanak maguknak megfelelő használt autót venni. Reméljük, hogy a pályázattal kapcsolatos tapasztalatokat hasznosítani fogják, és mielőbb lehetőség nyílik a teljes gépjárműszerzési támogatási rendszer korrekciójára, hogy minden mozgássérült ember hozzájuthasson a számára megfelelő autóhoz” – mondta Kovács Ágnes.

Budapest, 2017. május 18.

Gábor Imola, MEOSZ

Azóta történt

emmi_color_cmyk_450x330
A pályázati program célja az aktív kerekesszéket, elektromos kerekesszéket, és elektromos mopedet használó súlyosan mozgáskorlátozott személyek önálló életvitelének…
A MEOSZ üdvözli Lázár János miniszter bejelentését, miszerint jövő év elejétől a kormány megszünteti a kötelező kölcsönfelvételt és…

Előzmények

A MEOSZ javaslatára a kormány jövőre külön pályázati keretet biztosít a súlyosan mozgássérült emberek gépjárműszerzésére. Mivel jelenleg nincs…
Mivel a szaktárca szerint jelenleg nincs mód az új autók körének bővítésére, a MEOSZ áthidaló és átmeneti megoldásként…
Április elsejével módosult a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló kormányrendelet. A legfontosabb változás, hogy az új személygépjárművek…