Százmillió forint az Autóplusz 2018 programban

Százmillió forint – az elmúlt évi összeg kétszerese – áll rendelkezésre idén a súlyosan mozgáskorlátozott személyeknek gépkocsivásárlásra az Autóplusz 2018 pályázat keretében – közölte Czibere Károly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége székházában tartott hétfői sajtótájékoztatóján. A tájékoztató helyszínéül azért választotta a MEOSZ székházát, mert a konstrukciót a MEOSZ-al közösen dolgozták ki, s ez az a szervezet, mely hitelesen képviseli a mozgáskorlátozott emberek érdekeit.

Czibere Károly elmondta: az Autóplusz elnevezésű pályázatot – mely a lehetőségautó program kiegészítése – először tavaly írta ki a minisztérium, melyre akkor több száz igény érkezett. Ezért a 2018-as költségvetésben megduplázták a keretet, így idén százmillió forint áll rendelkezésre két körben. Az első körben már 17 nyertest hirdettek, a másodikra pedig május 31-ig lehet beadni a pályázatot. Az államtitkár hangsúlyozta, a pályázatban a másik lehetőséggel szemben nincs kötelező hitelfelvétel, nincs márka sem modellkötöttség, és a támogatási összeg is lényegesen magasabb. Az államtitkár kiemelte: a kormány fontosnak tartja, hogy a fogyatékos emberek társadalmi integrációja során megszűnjenek azok az akadályok, melyek elszigetelik őket a társadalomtól, a közszolgáltatások igénybevételétől. Mindez a kormány fogyatékosságügyi programjának is kulcseleme.

– „Nem hagyhatjuk a fogyatékos embereket magukra, nem hagyhatjuk azt, hogy a fogyatékosság egyenlő legyen az elszigetelődéssel, a magára hagyottsággal, a négy fal közé szorulással” – fogalmazott az államtitkár. Ezt a célt szolgálják a fogyatékos emberek számára biztosított autóbeszerzési támogatások – fűzte hozzá. Kitért arra, hogy a 2012-ben indult Lehetőségautó programban hitelfelvétel mellett Suzuki modellek közül választhattak a pályázók, és hat év alatt több mint 4600 autót vásároltak mintegy 3,5 milliárd forint kormányzati támogatással. 2018 januárjától a MEOSZ és az érintettek jelzései alapján ezt a rendszert is rugalmasabbá tették azzal, hogy jogszabályilag megszüntették a támogatás feltételeként szabott kötelező hitelfelvételt.  Mint mondta, szükség van a Lehetőségautó és az Autóplusz pályázatokra egyaránt, illetve azok továbbfejlesztésére is, hogy egyre jobban igazodjanak a fogyatékos emberek szükségleteihez, társadalmi integrációjuk erősítéséhez.
Szekeres Pál, az EMMI fogyatékos emberek társadalmi integrációjával kapcsolatos feladatok ellátásáért felelős miniszteri biztosa kiemelte: az Autóplusz pályázatban két kategóriában indulhatnak a súlyosan mozgáskorlátozottak. Külön pályázhatnak magasabb összegre az elektromos kerekesszéket használók – akik közül sokan nem is tudnak átszállni a gépkocsik ülésébe – és külön az önhajtós kerekesszéket vagy elektromos mopedet használók. Szekeres Pál úgy fogalmazott: ilyen típusú gépkocsipályázat a rendszerváltás óta nem volt.
Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke hangsúlyozta: a Szövetség közel négy évtizedes érdekvédelmi munkája során mindig a mozgássérült emberek társadalmi hátrányainak felszámolása érdekében fejtette ki tevékenységét. A MEOSZ érdekvédelmi munkája során az egyik nagyobb mérföldkőnek tartja, hogy évtizedekkel ezelőtt a Szövetség munkája nyomán létrejöhetett a súlyosan mozgássérült emberek társadalmi hátrányát kompenzáló közlekedési kedvezmények rendszere. – Tekintve, hogy egy részben magunkénak is érezzük ezt, a mozgáskorlátozott emberek számára fontos rendszert, kötelességünknek tartjuk, hogy a tagság érdekében folyamatosan monitorozzuk. A Szövetség érdekvédelmi munkája során minden esetben a mozgássérült emberek által megfogalmazott problémákat összegzi és arra alapozott módosítási javaslatokat nyújtja be a felelős tárca felé annak érdekében, hogy jelezze: a rendszer milyen változtatásra szorul. Mivel egyetlen rendszer sincs kőbe vésve és annak alkalmazkodnia kell az érintettek igényére, ezért egy jól gondolkodó állam hajlandó annak felülbírálatára és finomítására – fogalmazott Kovács Ágnes.

Ennek sorába illeszkedik, hogy a MEOSZ két évvel ezelőtt a közlekedési kedvezmények felülvizsgálata során egy szakmai anyagban nyújtotta be javaslatát, hogy az akkori rendszer milyen felülvizsgálatokra szorulna. 2018 januárjáig számtalan előrelépés történt, így például a Lehetőségautó programban megszűnt a kötelező hitelfelvétel, a kötelező modellválasztás (csak Suzuki lehet az új autó) azonban nem oldódott meg. Miután a MEOSZ valamennyi érdekvédelmi munkája során az egyéni szükségleten alapuló támogatási rendszert tartja kizárólag elfogadhatónak, jelentős előrelépésnek ítélte meg, hogy az államtitkárság elfogadta a MEOSZ javaslatát, hogy a Lehetőségautó program mellett legyen lehetőség arra, hogy a súlyosan mozgássérült emberek az egyéni szükségleteiknek, életkörülményeiknek megfelelő autótípust maguk választhassák ki. Abban is meg tudtunk egyezni, hogy az Autóplusz programban lényegesen magasabb legyen a támogatási összeg, mert ez a pályázati rendszer azt a célcsoportot célozza meg, amelyik mozgássérültségéből eredően a legnagyobb közlekedési hátrányban van – mondta Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke, aki úgy vélte, a MEOSZ-nak e munka során sikerült konszenzusra jutnia a minisztériummal a súlyosan mozgássérült emberek érdekében.

MEOSZ/MTI

Budapest, 2018. május 7.

A MEOSZ szakmai anyagai a témában az alábbiakban olvashatók

 autoplkusz2018_2
autoplusz2018_1

Előzmények

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 402/2017. (XII. 15.) kormányrendelet 2018. január 1-jétől…
Fotó: Botár Gergely/kormany.hu
A MEOSZ örömmel értesíti tagságát, hogy a súlyosan mozgássérült emberek részére javasolt MEOSZ konstrukcióra 2018 évben a tárca…
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a MEOSZ ismét egyeztetésre hívta a Duna Lízing Zrt.-t és a Lehetőségautó Kft.,…