Az új beszerzésű buszok az elektromos mopedek szállítására is alkalmasak legyenek – a MEOSZ a pályázati kiírás pontosítását kéri

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége fellépett annak érdekében, hogy a 36 milliárd forintos Zöld Busz Program pályázatainak keretében kizárólag teljesen akadálymentes, a mozgáskorlátozott emberek biztonságos utazását lehetővé tevő elektromos autóbuszok és trolibuszok legyenek beszerezhetők. Szövetségünk megkereste a Zöld Busz Program Projektirányító Bizottságot, valamint pályázati kiírással érintett, 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városok önkormányzatait és felhívta a figyelmüket arra, hogy a vonatkozó jogszabályok alapján kizárólag olyan járművek beszerzése támogatható, amelyek a kerekesszéken kívül a mopedet, vagy más mozgást segítő eszközt vagy berendezést használó mozgáskorlátozott emberek számára is megfelelnek az akadálymentesség törvényi követelményének.

Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke haladéktalanul Kaderják Péterhez, a Zöld Busz Program Projektirányító Bizottságának elnökéhez (a MEOSZ elnökének levele itt  olvasható) és a pályázattal érintett önkormányzatokhoz fordult, miután Szövetségünk tudomására jutott, hogy a Zöld Busz Program keretében 2020 és 2029 között összesen 36 milliárd forint áll rendelkezésre elsősorban elektromos meghajtású buszok beszerzésére. A járműbeszerzésre a jelenlegi projektidőszakban a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városok önkormányzatai, illetve ezek közlekedési társaságai pályázhatnak. Miután a magyarországi autó- és trolibusz állomány jelentős hányada elöregedett, nem akadálymentes járművekből áll, ezért kiemelt fontosságú, hogy a XXI. századi környezetvédelmi követelményeknek is megfelelő új, elektromos járműpark a mozgáskorlátozott emberek számára is akadálymentesen hozzáférhető legyen a méltóságteljes és biztonságos utazást biztosítva. A MEOSZ szerint ezért elsődleges fontosságú hogy e bőséges anyagi forrással rendelkező Zöld Busz Program keretében kizárólag olyan autóbuszok és trolibuszok beszerzése nyerjen támogatást, amelyek valóban akadálymentesek, minden mozgáskorlátozott ember számára hozzáférhetőek.

A hazai és nemzetközi jogszabályok előírják, hogy minden fogyatékos ember számára másokkal azonos alapon, akadálymentesen kell biztosítani a közlekedési szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Ez a követelmény az autóbuszok és a trolibuszok esetében kizárólag akkor valósul meg, ha e járműveket a mozgáskorlátozott utasok az általuk használt mozgást segítő berendezés fajtájától függetlenül igénybe tudják venni. A pályázati kiírás sajnálatos módon e tekintetben nem fogalmazott egyértelműen, és kizárólag a kerekesszékes utasokról tett említést, amikor a járművek vonatkozásában az akadálymentesség követelményét megfogalmazta. A mozgást segítő berendezések közül azonban a kerekesszék mellett a közlekedés során leggyakrabban használt eszköz a moped, ezért kiemelt jelentőségű, hogy a beszerzett járművek ne kizárólag a kerekesszékes, hanem az elektromos mopedet használó utasok számára is akadálymentesek legyenek úgy, hogy a mopedek fordulása és megfelelő rögzítése a buszokon és trolibuszokon lehetséges legyen.

Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke ezért a pályázatokról döntést hozó Zöld Busz Program Projektirányító Bizottságának, valamint a pályázati lehetőséggel érintett önkormányzatoknak írt levelében rámutatott, hogy a jelenlegi valamint a jövőbeni kiírások során kizárólag olyan járművek beszerzését támogassák, illetve olyan járművek beszerzésére nyújtsanak be pályázatot, amelyek a mopedet, vagy más mozgást segítő eszközt vagy berendezést használó mozgáskorlátozott emberek számára is megfelelnek az akadálymentesség törvényi követelményének, azaz amelyekre a kerekesszéken kívül ezekkel az eszközökkel is fel lehet szállni, és amelyeken ezek az eszközök is biztonságosan rögzíthetők.

A Program keretében a jövőben kiírásra kerülő pályázatok tekintetében a MEOSZ elnöke azt is kérte, hogy már a kiírásban szerepeljen, hogy a járműveknek teljes körűen akadálymentes – kerekesszékes, más mozgást segítő eszközt vagy berendezést, így mopedet használó utas szállítására alkalmas – kialakítással kell rendelkezniük.

A leveleink elküldése óta eltelt időben számos visszajelzés érkezett, amelyek alapján a MEOSZ elnöke szükségesnek tartotta az érintett önkormányzatok figyelmét nyomatékosan felhívni arra, hogy az akadálymentességi követelmények teljesítése nem lehetőség, hanem jogszabályi előírás, jogsértő, ha a fogyatékossággal élő, mozgáskorlátozott emberek számára – függetlenül a mozgást segítő berendezésük fajtájától – a közlekedési szolgáltatás nem teljes körűen akadálymentes, nem egyenlő eséllyel hozzáférhető. Hangsúlyoztuk azt is, hogy a valódi, teljes körű akadálymentesség eléréséhez elengedhetetlen, hogy az önkormányzatok olyan buszokat szerezzenek be, amelyeken a mopedek biztonsággal rögzíthetők.

Budapest, 2021. március 11.

Azóta történt

Az alapvető jogok biztosa szerint a Tolna Vármegyei Balassa János Kórház megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, amikor a…
Márciustól minden hónap utolsó szerdáján online tájékoztató előadást tartunk a mozgáskorlátozott emberek életét leginkább érintő témák kapcsán. Elsőként,…
Előreláthatóan 2024 utolsó negyedévére készül el az a fejlesztés, ami lehető teszi, hogy a személyesen megjelenni nem tudó…

Előzmények

Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke
A gyógyászati segédeszközök támogatási rendszerének ellentmondásai miatt sérülnek a mozgássérült és beteg emberek alapvető jogai, akik így a…
Új remény az SMA kezelésben. Immár a gerinc eredetű izomsorvadás (SMA) betegséggel élő felnőttek is kérhetnek egyedi támogatást…
Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) számos olyan praktikus és hasznos szolgáltatást nyújt, melyet érdemes igénybe venni, különösen…