Az új turisztikai stratégia megalkotásakor kiemelten figyelni kell a mozgássérült emberek szempontjaira

Magyarországon a mozgássérült emberek nem tudják igénybe venni a turisztikai, kulturális, szabadidős, rekreációs szolgáltatásokat, mert nem akadálymentesek, ezért az új turisztikai stratégiát és törvényt úgy kell megalkotni, hogy a hozzáférhetőség, az akadálymentesség mérhető, számon kérhető és ellenőrizhető legyen – fogalmaz Kovács Ágnes elnök abban a javaslatban, amelyet a MEOSZ a készülő turisztikai stratégiához és a turizmusról szóló új törvényhez írt Bienerth Gusztáv turizmusért felelős kormánybiztos kérésére.

A fogyatékos emberek turisztikai- és kulturális szolgáltatásokhoz való hozzáférése szorosan összefügg olyan egyetemes jogokkal, mint az emberi méltóság és az egyenlő esélyű hozzáférés, a kultúrához, szabadidő eltöltéséhez való jog – emeli ki az elnök. Az akadálymentesség követelménye nem csak a szálláshelyekre vonatkozik, a múzeumoknak, a színházaknak, a nemzeti emlékhelyeknek, a szabadidős- és turisztikai irodáknak, a vendéglátóipari egységeknek, a rekreációs szolgáltatásoknak, a strandoknak, fürdőhelyeknek, a sportlétesítményeknek éppúgy hozzáférhetőknek kell lenniük mindenki számára – figyelmeztet a a MEOSZ.

Alapvető probléma, hogy még mindig nem egyértelmű, mit tekintünk akadálymentesnek. Szállodák esetén például több, tipikus hibával találkozni: túl meredek rámpák, nem megfelelő méretű, kialakítású szobák, mosdók, hiányzó kapaszkodók, nem működő korlátliftek, alulméretezett liftek stb. Éppen ezért a stratégia kialakításánál és végrehajtásánál az akadálymentesítésnek mérhetőnek és indikátorokkal támogatottnak kell lennie. Egységes elvárásokat kell megfogalmazni, garanciákat kell beépíteni és ki kell dolgozni az ellenőrzés rendszerét – áll a javaslatban. Az új építésű beruházásoknak az egyetemes tervezés elvét követve kell megvalósulniuk, és forrást kell biztosítani a régebbi építésű létesítmények akadálymentesítésére is. A megfelelő akadálymentesség kialakításhoz elengedhetetlen az érintettek, a rehabilitációs mérnökök és tapasztalati szakértők bevonása – írja a MEOSZ elnöke.

A közösségi közlekedés akadálymentesítése szintén kiemelkedő feladat, a budapesti reptérről kerekesszékkel nem lehet például bejutni a belvárosba, de nincs elegendő, mozgássérülteknek kijelölt parkolóhely sem. Ki kell alakítani a segédeszköz-bérlés rendszerét, átalakított, emelővel ellátott, kölcsönözhető autókat kell biztosítani, és lehetővé kell tenni a sportolást, strandolást segítő, speciális eszközök kölcsönzését (pl. speciális, vízbe-, homokba vihető kerekesszék, sportszék stb.). A gyógyturisztikai szolgáltatásokat szintén fejleszteni kell, akadálymentessé kell tenni a medencéket, fürdőhelyiségeket, biztosítani kell a speciális beemelő szerkezeteket, és a személyi segítésre is gondolni kell. Fontos, hogy legyenek elérhetők naprakész információk a mindenki által hozzáférhető szolgáltatásokról, a szolgáltatók, az utazási irodák ismerjék a mozgássérült emberek igényeit és rendelkezzenek a számukra releváns információkkal.

A javaslat hangsúlyosan foglalkozik a legsúlyosabban mozgássérült emberek helyzetével: „A gyakorlatban azt tapasztaljuk, hogy a progrediáló állapotú, vagy négy végtagra érintett mozgássérült emberek nem kapják meg a szükséges ellátásokat, még a for-profit szolgáltatások esetén sem. Pedig az a szolgáltatás és épített környezet, amely a súlyosan mozgássérült embereknek megfelelő, kényelmes a többi mozgássérült vagy idős ember számára is” – áll a dokumentumban. Számukra külön szolgáltatásokat kell biztosítani. Ki kell alakítani olyan szállodaiszoba-típust, amely rendelkezik smart-home eszközökkel (pl. távirányítható ablaknyitó, -villanykapcsoló) és emelőszerkezettel, emellett olyan szolgáltatásokat kell létrehozni és bevezetni, mint pl. a személyi segítés.

A fogyatékossággal élő gyermekekre és családjaikra is fokozottan kell figyelni. A MEOSZ azt kéri, hogy a szociális üdültetési rendszer a 18. életévüket betöltő fogyatékos emberek mellett a fogyatékos gyermekeknek és családjaiknak is biztosítson kedvezményes üdülési lehetőséget. Növelni kell az akadálymentes erdei iskolák, táborhelyek számát, a gyermekeknek szóló nyári programok és szálláslehetőségek pedig szintén legyen „akadálymentesek”, az inklúzió szemléletben szerveződjenek.

A turizmusban dolgozók képzése, érzékenyítése mellett fontos a szolgáltatók tudatosságának növelése, hogy nyissanak a mozgáskorlátozott emberek felé, „kiaknázatlan piaci szegmensnek” tekintve őket. A mozgáskorlátozott emberek több odafigyelést, eltérő szolgáltatásokat igényelnek, de a leghűségesebb vendégek lesznek, ha elégedetten távozhatnak – áll a javaslatban, amely itt olvasható.
Budapest egy franciaországi, kerekesszékes turista szemével, akit elvarázsolt a város. A mozgássérült városnéző alapvetően elégedett volt az akadálymentes lehetőségekkel, de hiányosságokra is felhívta a figyelmet, pl. nehezen talált akadálymentes nyilvános mosdót és az utazási irodába sem tudott bejutni a lépcső megléte, illetve a rámpa hiánya miatt. Nagyon hasznosnak találta ugyanakkor az akadálymentesen megtekinthető látványosságokról szóló tájékoztatót, amelyet az utazási irodában kapott, és amelyet a MEOSZ készített.

A kisfilm angol felirattal itt megtekinthető:

Budapest, 2016. augusztus 24.

Gábor Imola

Azóta történt

A MEOSZ üdvözli, hogy a kormány a nyugdíjuk mellett havi 50 ezer forintos kiegészítő támogatásban tervezi részesíteni az…
A MEOSZ 2017. november 16-án levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz és Tarlós István főpolgármesterhez, mert aggódva szemléli, hogy…
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a MEOSZ ismét egyeztetésre hívta a Duna Lízing Zrt.-t és a Lehetőségautó Kft.,…

Előzmények

A MEOSZ javaslatára a kormány jövőre külön pályázati keretet biztosít a súlyosan mozgássérült emberek gépjárműszerzésére. Mivel jelenleg nincs…
Mivel a szaktárca szerint jelenleg nincs mód az új autók körének bővítésére, a MEOSZ áthidaló és átmeneti megoldásként…
Április elsejével módosult a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló kormányrendelet. A legfontosabb változás, hogy az új személygépjárművek…