Gépjárműszerzési támogatás: eltörlik a kötelező hitelt, jelentősen csökken a kamat

Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a MEOSZ ismét egyeztetésre hívta a Duna Lízing Zrt.-t és a Lehetőségautó Kft., hogy jelezzük számukra, milyen változtatásokat tartunk szükségesnek a mozgássérült emberek érdekében, és meghallgassuk, milyen lépéseket terveznek.

A november 6-i elnökségi ülésre szóló meghívást a Duna Lízing Zrt. elfogadta, a Lehetőségautó Kft. azonban a kormányrendelet várható módosítása előtt nem tartotta időszerűnek az egyeztetést. Jelezték ugyanakkor, hogy azt követően nyitottak a találkozóra.

Kovács Ágnes bevezetőjében úgy fogalmazott: a MEOSZ érdekvédelmi tevékenységének, az elmúlt évek egyeztetéseinek köszönhetően ugyan több előremutató változás is történt, a gépjárműszerzési támogatás a jelenlegi formájában még mindig nem segíti kellőképpen a mozgássérült embereket, ezért a MEOSZ ismét megküldte javaslatait a kormánynak. Nem elfogadható, hogy csak egy gyártó autóiból lehet választani, lassú és nehézkes az ügyintézés, nem eléggé kiterjedt a kereskedői hálózat, és nagyon magasak a kamatterhek. Használt autót alig tudnak venni az érintettek, mert a hosszú átfutási, kifizetési idő miatt a kereskedők többsége nem hajlandó foglalkozni a támogatást felhasználó vevőkkel – ismertette röviden a főbb problémákat az elnök.

Dézsi Tamás, a Duna Lízing Zrt. vezérigazgatója elmondta: várható, hogy januártól mind új, mind használt autó esetén megszűnik a kötelező kölcsönfelvétel. Bejelentette: a Duna Lízing 2017 második igénylési időszakától az eddigi 17,4%-os THM-et 9,5 százalékra csökkentette. A lépést a MEOSZ elnöksége üdvözölte, egyben javasolta: vizsgálják meg annak a lehetőségét, hogy az új, csökkentett THM a korábbi szerződőkre is vonatkozzon.

A vezérigazgató további, az ügyfelek jobb kiszolgálását érintő intézkedésekről is beszámolt. Lecserélték a teljes tranzakciós rendszert, így az ügyintézés technikai, adminisztrációs ideje csökkent. — Ami miatt az ügyfelek ezt mégsem érzékelik sok esetben az az, hogy a Suzuki már csak az S-Crosst és a Vitarát gyártja Magyarországon, a többi autó a távol-keletről érkezik, ami hosszabb időt vesz igénybe. Jó hír ugyanakkor, — tette hozzá —, hogy már nemcsak meghatározott típusokat lehet venni támogatással, hanem a Suzuki által gyártott összes típusból lehet választani – mondta. Új ügynökirányítást vezettek be, és az ügyfelekkel való kapcsolattartáson is javítottak – hangzott el. A kereskedői hálózatért nem ők a felelősek, de jelezte, hogy teljes mértékben egyetértenek a hálózat bővítésével. Dézsi Tamás aggasztónak nevezte, hogy jelentős arányban vannak olyanok, akik megkapják ugyan a támogatást, de mégsem élnek a vásárlási lehetőséggel. Új autó esetén a jogosultak 30-40 százaléka, használt autó esetén mintegy 90 százalékuk „tűnik el a rendszerből”, nem él végül a vásárlási lehetőséggel. A MEOSZ elnöksége szerint mindez az előnytelen kondíciók miatt van, sokan csak a támogatás megítélése után ismerik meg a részletes feltételeket, és el is állnak a vásárlástól.

Az ülésen döntés született arról, hogy a MEOSZ az összes érintett fél részvételével széleskörű egyeztetést kezdeményez, amelyre az EMMI mellett a Miniszterelnökséget is meghívja.

Újabb MEOSZ-javaslat a kormánynak

Ahogy arról Kovács Ágnes tájékoztatott, a MEOSZ októberben ismét javaslatot tett a kormánynak a gépjárműszerzési rendszer átalakítására. Mint ismeretes, Lázár János miniszter a szeptember 21-i kormányinfón újságírói kérdésre közölte: a kormány felülvizsgálja a gépjárműszerzési rendszert és 2018. január 1-jétől eltörli a kötelező hitelfelvételt.

A lépést a MEOSZ üdvözölte, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra: a jelenlegi rendszer legnagyobb hibája, hogy csak Suzukikat lehet újonnan támogatással venni, amelyek a méreteik, átalakíthatósági korlátaik miatt nem felelnek meg a segédeszközt, kerekesszéket használó mozgássérült embereknek. Emiatt ismételten kértük, hogy olyan támogatási rendszert alakítsanak ki, amelyben minden jogosult szabadon választhat magának új autót, olyat, amelyik megfelel a mozgássérültségének, igényeinek, szükségleteinek.

Azoknak, akik különböző kerekesszékeket használnak, nagyobb méretű autókra van szükségük, ezért esetükben javasoltuk a támogatás összegének emelését, arányosítását. Az átalakítási támogatást is meg kell emelni, mert a legegyszerűbb adaptáció költsége is rég meghaladja már a 90 ezer forintot, egy emelő beépítése pedig az 1 millió forintos költséget is elérheti.

Kértük, hogy ha egy háztartásban több jogosult van, legyen összevonható a támogatás. Javasoltuk a hitelterhek jelentős csökkentését, és az ügyintézés gyorsítását, egyszerűsítését. Leírtuk: növelni kell a kereskedői hálózatot, hogy a mozgássérült embereknek ne kelljen olyan messzire utazniuk, mint most sok esetben. Bajáról például Szegedre kell utaznia annak, aki a támogatással szeretne autót venni. Az AUTÓPLUSZ pályázat keretét a jelenlegi 50 millióról 250 millióra kértük emelni.

Emellett ismét kértük a közlekedőképesség minősítési rendszer felülvizsgálatát, tekintettel arra, hogy a mostani a munkaképesség változás, a foglalkoztatási rehabilitáció minősítésére lett kidolgozva, és nem alkalmas a mozgássérült emberek közlekedési akadályozottságának, hátrányainak minősítésére.

A MEOSZ levele Lázár Jánosnak, a Miniszterelnökséget vezető miniszternek

A MEOSZ közlekedőképesség-minősítési rendszer felülvizsgálatára vonatkozó javaslata itt olvasható

 

  1. november 14.

Gábor Imola

 

Azóta történt

Fotó: Botár Gergely/kormany.hu
A MEOSZ örömmel értesíti tagságát, hogy a súlyosan mozgássérült emberek részére javasolt MEOSZ konstrukcióra 2018 évben a tárca…

Előzmények

emmi_color_cmyk_450x330
A pályázati program célja az aktív kerekesszéket, elektromos kerekesszéket, és elektromos mopedet használó súlyosan mozgáskorlátozott személyek önálló életvitelének…
A MEOSZ üdvözli Lázár János miniszter bejelentését, miszerint jövő év elejétől a kormány megszünteti a kötelező kölcsönfelvételt és…
A MEOSZ részmegoldásnak tartja a napokban meghirdetett AUTÓPLUSZ 2017 pályázatot, mert nem nyújt elegendő támogatást ahhoz, hogy az…