Kerekesszékek biztonságos szállítása – tanácskozás a MEOSZ-ban

A kerekesszékek és mopedek biztonságos szállítására szakosodott kanadai alapítású vállalkozás járt a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége székházában. A Q’Straint képviselője, Deniz Diker bemutatta az új Quantum automata biztonsági rendszerüket, amely a kerekesszékkel és a mopeddel közlekedők biztonságos szállításának korszerűbb és méltóságteljes módját teszi lehetővé azáltal, hogy fokozott fej és nyakvédelmet biztosít a használók számára. A korábbi megoldáshoz képest az új technológia az eszközök rögzítésével garantálja az utas biztonságát az utazás során. A módszer bevált és biztonságos, ezt támasztja alá, hogy többek között Észak-Amerikában és Európában is sikeresen alkalmazzák a buszokon.

A Q’Straint egy nemzetközileg elismert, kerekesszékek és az azt használó személyek szállítás során történő biztonságos rögzítésére szakosodott cég. Több mint 25 éve olyan rögzítő rendszereket fejlesztenek ki és alkalmaznak, amelyek gyakorlatilag minden járműre elhelyezhetők, minimális kényelmetlenséget és maximális biztonságot nyújtva az azt használók részére. Termékeiket több mint 45 országban forgalmazzák, rugalmas megoldásaik alkalmazhatóak gépkocsik, teherszállítók, minibuszok, autóbuszok, vonatok, sőt még hajók esetében is.

Az új Quantum biztonsági rendszer a szállítási üzletág az első teljesen önműködő, menetiránynak háttal álló kerekesszéket (és mopedet) biztosító állomás, amely a biztonság és az önállóság új szintjét kívánja nyújtani a kerekesszékkel és mopeddel közlekedő utasok számára. Az új rendszer lehetővé teszi, hogy a mozgáskorlátozott utasok önállóam szállhassanak fel és helyezkedhessenek el a tömegközlekedési eszközökön és egy nyomógomb segítségével biztonságosan tudják rögzíteni magukat anélkül, hogy a vezető segítségét kellene igénybe venniük. Ez a művelet körülbelül 25 másodpercet vesz igénybe.

A szerkezet karjai segítségével folyamatosan rögzíti a kerekesszéket ezzel meggátolva, hogy az felboruljon az utazás során. A tömegközlekedési járműveket működtető szolgáltatók időt nyerhetnek azzal, hogy kevesebb időt kelljen a kerekesszéket vagy mopedet használó utasok fizikai biztosítására fordítani. A korábbi kézi rögzítési mód felszámolásával megszűnnek az abból adódó esetleges sérülésék és az azokért való felelősség is. Az új rendszer kompatibilis a már meglévő és a jövőben megjelenő nemzetközi műszaki technológiai sztenderdekkel.

Az utasbiztonság és menetrendek pontosabb betartása mellett a közlekedés egy méltóságteljes módját kínálja a mozgáskorlátozott utasok számára. A többi utashoz hasonlóan szabadon, önállóan szállhatnak fel és helyezkedhetnek el a járműveken, automatikusan biztosíthatják magukat és a vezetőnek sem kell elhagynia a helyét.

A technológiát már Európában is sikerrel alkalmazzák például Hollandiában és az Egyesült Királyságban. Elsőként Edinburgh-ben tesztelték az eszközt tömegközlekedési eszközökön és városi turista buszokon, jelenleg pedig már több mint 120 tömegközlekedési eszközön alkalmazzák sikeresen országszerte, ami az utasok körében nagyon hamar népszerűvé vált. A megkérdezettek szerint könnyen használható, kényelmes és biztonságos utazást nyújt a kerekesszéket és mopedet használó utasok számára.

A cég jelenleg Magyarországon tárgyalásokat folytat a BKK-val egy 6-8 hónapos pilot projekt megvalósításáról, amelynek keretében Budapesten a mozgáskorlátozott emberek által leggyakrabban használt vonalakon tesztelnék a rögzítő eszközt. A cég a MEOSZ segítségét kérte annak feltérképezésében, hogy melyek azok a főbb tömegközlekedési útvonalak, amelyeket a mozgáskorlátozott emberek a leggyakrabban használnak. Hosszú távon a meglévő akadálymentes tömegközlekedési hálózat kiterjesztése lehetne a cél. Amennyiben az elképzelés a tényleges megvalósítás fázisába ér, úgy a MEOSZ eleget tesz a felkérésnek, felméri tagsága körében az igényeket, és megteszi a szükséges lépéseket az eszköz mielőbbi hazai bevezetése érdekében.

Az új Quantum technológiáról bővebben  a cég angol nyelvű honlapján olvashatnak, ahol videofelvételen is látható a szerkezet használat közben: https://www.qstraint.com/quantum/.

Dr. Kőhalmi Barbara

Azóta történt

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a napokban tartott újabb kormányzati szintű egyeztetésen felkérte a MEOSZ-t, hogy vegyen részt…
Idén tavasszal új építészeti törvény koncepció látott napvilágot, melynek célja egy egységes, átlátható új szabályozás kialakítása volt. A…
Egy tinédzser küzdelme, hogy balesete után kerekesszékesként is részt vehessen a tanórákon. Az életvidám 16 éves fiút 2022…

Előzmények

Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke levelében támogatásáról biztosította az EDF igazgatóját az Európai Uniós rendezvények teljes körű akadálymentességének…
Az ENSZ Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Szóló Egyezmény aktuális országjelentése kapcsán 2018. február 1-jén az Igazságügyi Minisztériumban  a…
A mai napon a Fővárosi Közgyűlés – a MEOSZ következetes érdekérvényesítő munkája nyomán – megszavazta, hogy az M3-as…