Kormányzati egyeztetés a MEOSZ székházában a mopedek szállításáról – az egészségügyi tárca bekapcsolódott a folyamatba

A MEOSZ következetes és kitartó fellépésének köszönhetően az egészségügyért felelős szaktárca is bekapcsolódott a mopedek biztonságos szállításért folytatott szakmai egyeztetésbe. A Miniszterelnökség, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, a BKK Zrt., a Közlekedéstudományi Intézet valamint a Magyar Polio Alapítvány képviselői részvételével folytatott megbeszélésen dr. Csiki Zoltán egészségügyért felelős helyettes államtitkár úgy fogalmazott: nem látja akadályát annak, hogy a jövőben a mopeddel közlekedők a kritériumok teljesítését követően egy olyan igazolványt kapjanak, mely jogosítja őket a közösségi közlekedésben való részvételre. Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke hangsúlyozta: a mozgáskorlátozott embereknek nincs több idejük a várakozásra, ezért az ügyben érintett szolgáltatók és tárcák bevonásával létre kell hozni a MEOSZ által évek óta sürgetett munkacsoportot, hogy minden mozgáskorlátozott ember akadályok nélkül, biztonságosan utazhasson.

Kovács Ágnes a MEOSZ érdekvédelmi munkája szempontjából és az adott téma szakmai megalapozottsága okán is örömét fejezte ki, hogy dr. Csiki Zoltán egészségügyért felelős helyettes államtitkár személyében az egészségügyért felelős tárca is képviseltette magát a 2019. november 18-i egyeztetésen a MEOSZ székházában.  A közösségi közlekedést mindenki számára elérhetővé kell tenni, a segédeszközökkel közlekedő embereknek el kell jutniuk orvoshoz, rehabilitációra, oktatásra, dolgozni. Ma ott tartunk, hogy a közösségi közlekedést már csak a mechanikus kerekesszékkel közlekedők használhatják, a mopedesek és az elektromos kerekesszékesek egyre inkább kiszorulnak abból.

Reich László szakértő, a KTI munkatársa elmondta, hogy két részletes kutatási jelentés készült, azonban jogszabályalkotásra tett javaslatig nem tudott eljutni az ügy, mert a biztonságos szállíthatóság érdekében szükség van még egy kutatási fázisra, melynek keretében valós tesztelésre kerül sor.  Ehhez 14 busz választottak ki, amely leképezi az országot; első ízben egy buszon próbálják ki a gyakorlatban a rögzítő eszköz működését. Jelenleg az ehhez szükséges forrás előteremtésén dolgozik az ITM. Az időjárási feltételek függvényében legkorábban jövő tavasszal kezdődhet a tesztelés. Ennek eredménye nyomán lehet megfogalmazni azt is, hogy a buszok beszerzésekor milyen műszaki paramétereknek kell megfelelni.

Eiler Attila, az ITM munkatársa ugyancsak arról beszélt, hogy a tesztidőszak alatt nem fogalmazhatnak meg a járművekkel kapcsolatos olyan követelményeket, melyek a mopedek biztonságos szállítására vonatkoznak.

Kovács Ágnes felvetette: amíg a tesztidőszak tart, az ITM vajon felügyeli, hogy a jelenleg folyó, többszáz autóbuszt érintő beszerzés megfelel-e az akadálymentességre vonatkozó ENSZ-EGB) 107. számú előírásának.  A MEOSZ figyelemmel fogja kísérni  a folyamatot, s ha kell, jogi eszközökkel lép fel az akadálymentességi  kritériumok teljesítése érdekében.

Dr. Denke Zsolt, a BKK kiemelt közösségi közlekedés szakértője felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos kerekesszékek szállítását nem tiltja az üzletszabályzatuk, ha valakit mégsem vitt el a busz, úgy az a járművezető hibája. Kitért arra is, hogy a mopedek biztonságos szállításához hármas kritériumrendszernek kell teljesülnie: mopedek szállítására alkalmas busz, bevizsgált, biztonságos használatra alkalmas moped, illetve az érintett birtokában legyen annak a tudásnak, amivel képes önállóan használni a mopedet. A moped szállítását megkönnyítené az igazolvány, melyet a mopeden egy matrica is jelölne, illetve a busz oldalán is lenne egy, mely jelezné, hogy a busz mopedet tud szállítani.

Az egyeztetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a biztonságos használat érdekében szükség van arra, hogy szervezett keretek között oktassák a jármű használatára a moped tulajdonosokat.

Kovács Ágnes ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy a gyógyászati segédeszköz gyártók és forgalmazók kötelezettsége a mopedek biztonságos használatának betanítása azoknak, akik a NEAK finanszírozás keretében tőlük vásároltak. Ehhez képest jelenleg csupán átadják a mopedet, mindennemű oktatás nélkül.  Ezért az arra jogosultak tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a GYSE gyártók és forgalmazók ezt a betanítási folyamatot „ne felejtsék el”, és ez a kötelezettségük számon kérhető legyen. Ne csak a finanszírozás emelést kérjék, hanem a kötelezettségeik betartását is tartsák szem előtt!

A MEOSZ elnöke rámutatott: a magyar állam jogszabályban rögzítetten kötelezettséget vállalt arra, hogy biztosítja a mozgáskorlátozott emberek számára a közösségi közlekedéshez való hozzáférést. A törvényi rendelkezés megalkotása óta eltelt 21 év, és még mindig a problémák beazonosításánál tartunk. Olyan intézkedésekre, tudatosabb tervezésre és rendszerszintű megoldásokra van szükség, mely révén a mozgáskorlátozott emberek számára kézzel fogható valóság legyen a közösségi közlekedés. Ezért a MEOSZ elnöke – a MÁV vezérigazgatójával már korábban megkezdett tárgyalását is alapul véve – a közösségi szolgáltatók és a szaktárcák bevonásával egyeztetést kezdeményez, hogy közös gondolkodás induljon el a két típusú közösségi közlekedés összehangolása érdekében.

Budapest, 2019. november 21.

Azóta történt

Hozzájuthat-e társadalombiztosítási támogatással a napi 24 órás ápolást igénylő, súlyosan mozgáskorlátozott, hangzó beszédre képtelen Zoltán Ágoston azokhoz a…
A Civil Érték Egyesület szervezésében 2024. április 20-án parasportnap lesz az Üllői Városi Sportcsarnokban. A rendezvényt a FOF2023-C-3371…
Magyarországon a lakásállomány töredéke akadálymentes, így a fogyatékossággal élő emberek számára alapjaiban hiányoznak az önálló, méltóságteljes életükhöz szükséges…

Előzmények

Kovács Ágnes hivatalos fotó
Dr. Kásler Miklós az emberi erőforrások minisztere november 29-én bejelentette, hogy valamennyi 18 év alatti SMA betegséggel érintett…
A beteg gyermeküket ápoló és emellett munkát is végző szülők számára kedvezően változott a tartós ápolást végzők időskori…
Az 1929-ben indult, 1945 és 1975 között betiltott, majd ezután újraindult sportmozgalomról készült kétkötetes, közel 1000 oldalas tanulmánykötet…