A támogatott gépjárművek finanszírozását a Duna Takarék Bank, illetve a Duna Lízing vette át Széchényi Banktól. A két cég vezetői megkeresték a MEOSZ vezetőségét, hogy a gépjárműszerzési rendszerről egyeztessenek. Az elnök elmondta: a jelenleg választható, új gépjárműtípusok a mozgássérült emberek többségének nem felelnek meg, azok leginkább a többi fogyatékos célcsoportnak jók. Sokkal több márkát, típust kell bevenni a programba. A legmegfelelőbb megoldás az lenne, ha minden mozgássérült ember szabadon választhatná ki a neki megfelelő gépjármű típust. Kovács Ágnes jelezte: a súlyosan mozgássérült emberek a most elérhető gépkocsi típusokat nem tudják használni. Számukra el kellene különíteni egy keretet, amelyből a jelenleginél nagyobb támogatással olyan, szabadon választott új járművet vehetnének, amely biztosítja számukra az önálló életvitelt. Nemcsak a vásárláshoz, de a gépkocsik átalakításához is lényegesen nagyobb összegű támogatásra van szükségük ahhoz, hogy az egyéni igényeiknek megfelelően át tudják alakíttatni az autókat. Az elektromos kerekesszékkel közlekedőknek nagyobb, tágas autókra, beemelőkre, egyéb speciális átalakításokra van szükségük, amelyek költségesek. De azoknak a családoknak sem nyújt megoldást a mostani rendszer, ahol két, kerekesszéket használó családtag van – magyarázta az elnök a finanszírozó cégek vezetőinek a problémákat.
Kovács Ágnes a lassú és nehézkes ügyintézést is szóvá tette, és azt, hogy az érintetteknek sokszor több száz kilométert kell utazniuk a saját költségükön, mire az ügy végére érnek. Akad olyan is, hogy a mozgássérült ügyfélnek kell elintéznie például a banki dokumentáció közjegyzői hitelesítését, további utazások és költségek árán, ami elfogadhatatlan. Kérte, hogy töröljék el a kötelező hitelfelvételt, és vizsgálják felül a magas THM-et, a finanszírozó cég ne éljen vissza monopol helyzetével! A Szövetség azt sem tartja elfogadhatónak, hogy csak egy biztosítóval lehet szerződni – mondta az elnök.
A Duna Takarék Bank és a Duna Lízing vezetői értékelték az őszinte, nyílt hangvételt, és jelezték: a MEOSZ kéréseit közvetítik a tárca felé. A megbeszélés után nem sokkal jártak is a minisztériumban, ahol elmondásuk szerint a súlyos mozgássérült emberek gépjárműszerzésére vonatkozó javaslatunkat pozitívan fogadták.
Budapest, 2015. november 6.
Gábor Imola