A MEOSZ elérte, hogy az M3-as metró után az M1-es metró is teljes körűen akadálymentes lesz

A MEOSZ korábbi, M3-as metróvonal teljes körű akadálymentesítését kivívó fellépése nyomán a BKK Zrt.  ígéretet tett arra, hogy az M1 metróvonal felújítása és bővítése során valamennyi megálló teljes körűen akadálymentes legyen. A MEOSZ bevonásával előreláthatóan 2019 februárjában kezdődik meg a komplex tervezési folyamat, amelyben a Szövetség folyamatos aktív közreműködésére számítanak – tájékoztattak a BKK Zrt. képviselői a MEOSZ székházában tartott hétfői egyeztetésen. A MEOSZ képviselői hangsúlyozták: a Szövetség kizárólag a teljes körű akadálymentesítést tartja elfogadhatónak, ezért üdvözlik a BKK hozzáállását. Egyúttal felajánlották, hogy szakértelmükkel segítik a munkát, különös tekintettel arra is, hogy Budapest Főváros Önkormányzata és Magyarország Kormánya megtisztelő felkérésének eleget téve a MEOSZ – Kovács Ágnes elnök képviseletében – részt vesz a „Budapest Párbeszéd“ 2020 és 2030 közötti időszakot felölelő fejlesztési terv munkálataiban. A BKK képviselői jelezték azt is, hogy az akadálymentesítési munkálatok során számítanak a MEOSZ szakértelmére, s minden olyan döntést, amely a mozgássérült emberek utazását érinti, csak a Szövetség bevonásával hoznak meg.

Tarlós István, Budapest Főváros Főpolgármestere az M3-as metró teljes körű akadálymentesítése érdekében Kovács Ágnessel, a MEOSZ elnökével folytatott egyeztetések nyomán jelezte, hogy MEOSZ-t bevonják a Millenniumi Földalatti Vasút felújítási munkálataiba is. Ennek fényében jött létre a hétfői találkozó a BKK Zrt. és a MEOSZ munkatársai között.

Rácz Zoltán, a  BKK Zrt. projektmenedzsere röviden vázolta az M1-es metróvonal felújításának és bővítésének tervezett fázisait. Elmondta, hogy közbeszerzési eljárás keretében kiválasztották a tervezőt, és várhatóan december 19-én kerül sor a szerződéskötésre. A tényleges tervezési munkálatok a jövő év elején kezdődnek meg. A felújítás kétirányú; a metróvonal felújítása és az infrastruktúra fejlesztése mellett a járműveket is le kell cserélni, hiszen a 30-35 éves használatra tervezett szerelvények már 50 évesek. Olyan átjárható kocsikat állítanak majd forgalomba, amelyekbe a peronszintről biztosítva lesz a beszállás, s kijelölt helyek lesznek a mozgáskorlátozott utasok és a babakocsik számára.

Az új járműveken négy kerekesszékes hely és nyolc lehajtható ülés lesz járművenként. A BKK Zrt. részéről elmondták, hogy még csak elvi előzetes típusengedélyt kaptak az új járművekre, azonban ezek a paraméterek a tényleges járművek esetében is biztosan megvalósulnak.

A metró felújítása és kibővítése három szakaszban zajlik majd. A Hungária körútnál új megállót alakítanak ki, illetve a Vigadó térig, a másik irányba pedig a Kassai térig, majd a körvasútig meghosszabbítják a vonalat.

A MEOSZ munkatársainak a teljes körű akadálymentesség biztosítására irányuló kérdéseire Nyul Zoltán, a BKK Zrt. igazgatója elmondta: minden állomáson vizsgálni kell a teljes körű akadálymentesítési lehetőséget, s olyan megoldást kell találni, ami biztosítja azt. A tervek szerint ezt valamennyi állomáson liftekkel oldanák meg, s a BKK Zrt. elkötelezett ennek véghezvitelében. A tervezési, s majdan a kivitelezési munkálatoknál az egyik elsődleges szempont, hogy senkit nem lehet kizárni a közösségi közlekedésből.  Tájékoztatása szerint három olyan állomás van – Bajza utca, Vörösmarty utca, Opera – ahol a többi mellett a terület világörökség jellege engedélyeztetési eljárást kell majd folytatni az Örökségvédelmi Hivatallal. A BKK Zrt. ennek során is számít a MEOSZ szakértelmére és tapasztalataira, ugyanis arra törekszik, hogy a lehető legjobb akadálymentesítési megoldásokat találják meg.  Maga a tervezés gyakorlati folyamata előreláthatóan 2019 februárjában kezdődhet meg, melynek a MEOSZ mindvégig konstruktív, aktív szereplője lesz, s a tematikus egyeztetésekre majd a MEOSZ székházában kerül sor.

Budapest, 2018. december 6.

Azóta történt

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a napokban tartott újabb kormányzati szintű egyeztetésen felkérte a MEOSZ-t, hogy vegyen részt…
Idén tavasszal új építészeti törvény koncepció látott napvilágot, melynek célja egy egységes, átlátható új szabályozás kialakítása volt. A…
Egy tinédzser küzdelme, hogy balesete után kerekesszékesként is részt vehessen a tanórákon. Az életvidám 16 éves fiút 2022…

Előzmények

A kerekesszékek és mopedek biztonságos szállítására szakosodott kanadai alapítású vállalkozás járt a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége székházában. A…
Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke levelében támogatásáról biztosította az EDF igazgatóját az Európai Uniós rendezvények teljes körű akadálymentességének…
Az ENSZ Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Szóló Egyezmény aktuális országjelentése kapcsán 2018. február 1-jén az Igazságügyi Minisztériumban  a…