Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke aláírta az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodást

Az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodást írt alá Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke 2018. május 10-én a Városházán. Kovács Ágnes szerint a Főváros ezzel a beruházással megüzeni más önkormányzatoknak, a magyar társadalomnak és a magyar államnak, hogy egy beruházást  ilyen minőségben is meg lehet valósítani,  csak konszenzus, konstruktivitás és megfelelő nyitottság kell hozzá. A MEOSZ elnöke szerint mindez mérföldkő a magyar fogyatékosságügyi szakpolitikában is.

Az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodás aláírásával a mozgássérült emberek szempontjából nagyon fontos mérföldkőhöz érkeztünk – fogalmazott Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke. Mint mondta: hazánk nagyon gazdag azokban a jogszabályokban, melyekben kötelezettséget vállalt arra, hogy a Magyarországon élő mozgássérült emberek érdekében minden olyan intézkedést megtesz, amely felszámolja a mozgássérültségükből fakadó hátrányokat. A hátrányok felszámolása során nagyon fontos a közösségi közlekedés akadálymentes használata, mert ez az egyik kulcs ahhoz, hogy a mozgássérült emberek az élet minden területéhez hozzáférjenek. A közlekedés az ugyanis, amely megengedi számukra, hogy az otthonukat elhagyva a társadalom aktív részeseivé tudjanak válni.

-A mai nap több szempontból is mérföldkő – mondta Kovács Ágnes. Mérföldkő azért, mert egy beruházás úgy valósul meg, hogy az minden magyar állampolgárnak egyenlő esélyű hozzáférést biztosít majd, függetlenül attól, hogy mozgássérültként éli-e az életét, babakocsival közlekedik, vagy idős, vagy nehéz csomagjaival utazik. A Főváros és a MEOSZ közös lobbijának eredményeként olyan pozitív döntés született, amely láttatja, hogy a mozgássérült emberek aktív és értékes tagjai a társadalomnak. Az érdekképviseleteknek, a társadalomnak, az államnak és a döntéshozóknak azon kell dolgoznunk, hogy a jogszabályban rögzítettek a mindennapi gyakorlat részévé váljanak, mert ezzel kinyitjuk a kaput afelé, hogy a fogyatékos emberek minden értéküket megmutatva még színesebbé tudják tenni a közös világunkat – mondta a MEOSZ elnöke. Úgy vélte, nincs szükség érzékenyítő programokra a fogyatékos emberek társadalmi esélyegyenlőségének megteremtéséhez, ha olyan világot teremtünk, amelyben mindenki egyenlő eséllyel tud részt venni.

– A jogszabályokban rögzített „semmit rólunk nélkülünk” elv azt jelenti, ami ma itt történik. Úgy születik döntés, hogy abba bevonták a fogyatékos emberek érdekképviseletét, és velünk közösen alakítanak ki olyan konstrukciókat, amely a mozgáskorlátozott emberek közössége számára is megfelelő. A Főváros ezzel a beruházással megüzeni más önkormányzatoknak, a magyar társadalomnak és a magyar államnak, hogy egy beruházást  ilyen minőségben is meg lehet valósítani,  csak konszenzus, konstruktivitás és megfelelő nyitottság kell hozzá. Különösen örömteli számomra, hogy a mai napon kötendő megállapodás része egy másik szóbeli megegyezés is, mely szerint az m1-es metró akadálymentesítésébe is bevonják Szövetségünket. Ez egy újabb mérföldkő lesz, mert a MEOSZ-t, mint érdekvédelmi szervezetet már a tervezési folyamatokba is bevonják a beruházás során, és  nem utólag kell az érdeket érvényesíteni, annak érdekében, hogy egy ilyen pozitív megállapodás születhessen. Azaz, már az alapoktól közösen dolgozhatunk azért a célért, hogy ma Magyarországon senki ne kerüljön hátrányos helyzetbe a közösségi közlekedés használata során – fogalmazott Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke, aki végül köszönetet mondott a főpolgármesternek és a Fővárosnak azért a konstruktivitásért, melynek eredményeként ilyen konszenzus születhetett  magyar mozgássérült emberek érdekében, mely mérföldkő a magyar fogyatékosságügyi szakpolitikában is.

A budapest.hu beszámolója szerint Tarlós István főpolgármester a megállapodás aláírását megelőzően emlékeztetett arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-én döntött az M3-as metróvonal infrastruktúrájának és járműparkjának megújításáról. Azért nem korábban, mert a BKV adósságállományát csak 2015-ben vállalta át a kormány, addig kötelezettséget vállalni nem volt lehetséges – emelte ki. Hozzátette: a kormány döntése alapján a beruházás felkerült az EU IKOP-listájára, a támogatási összeg 137,5 milliárd Ft, vagyis megvan a munkák fedezete.

– A Főváros számára ennél a beruházásnál is fontos az akadálymentesítés, az, hogy biztosítsuk a mozgásukban korlátozottaknak a közlekedési járművek használatához való jogot és lehetőséget. Ezzel egyidejűleg erősíteni fogjuk az igazolványok erősítését, mert a mozgáskorlátozottak kárára tapasztalhatók olykor visszaélések – tette hozzá.

Emlékeztetett rá, hogy már a metrófelújítás előkészítése során koncepciótervek készültek, annak megoldására, hogy az állomások akadálymentesítése megtörténjen, „szemben a 2-es metró felújításával, ahol összesen két állomás akadálymentesítését végezték el”. Az egyeztetések jóval előbb megkezdődtek, mielőtt az elbukott ellenzéki népszavazási kezdeményezés felmerült volna – jegyezte meg.

Kitért rá, hogy az akadálymentesítés az eredeti elképzelések szerint is összesen 12 állomást érintett volna. Az akadálymentesítés már korábban megvalósult a Kőbánya-Kispest végállomáson, az Árpád hídnál, Újpest-Városkapunál pedig a Budapest-Esztergom vasútvonal felújítása keretében oldják meg az akadálymentesítést. További 9 állomásra (Újpest-központ, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Lehel tér, Nagyvárad tér, Népliget, Határ út, Nyugati pályaudvar és Deák Ferenc tér) elkészültek az engedélyezési tervek, és megvannak az elvi építési engedélyek.

Tarlós István közölte: a Főváros hosszú hónapokkal ezelőtt megkezdte az egyeztetést a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével az M3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítése ügyében. – A most aláírandó megállapodással sikerül megnyugtatóan rendezni a kérdést – jelentette ki, köszönetet mondva az egyesület által tanúsított konstruktivitásért.

A főpolgármester elmondta, hogy az eddigieken felül a Főváros további 6 állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja, a projekten kívül, de azzal párhuzamosan. A felújítás végére az akadálymentesítés is befejeződik.

A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból. A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.

A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek – lehetőség szerint – az aluljárószinten is megállnának. A Dózsa György úti állomás akadálymentesítésére az északi szakasz üzembe helyezését követően kerülhet sor, mivel a szerkezetépítési munkákhoz a jelenleg közlekedő metrópótló buszok forgalmának jelentős korlátozására lenne szükség. A mostani megállapodással a Főváros vállalja, hogy az állomást legkésőbb 2020. szeptember 30-ig akadálymentesíti.

A Deák Ferenc téri állomáson nem ferdepályás, hanem hagyományos függőleges lift épül, a korábban oda tervezett Nemzeti Színházhoz készült liftakna felhasználásával.

Tarlós István hangsúlyozta, hogy a metró középső szakaszának belvárosban lévő mélyállomásainál a ferdepályás liftek megépítése megoldható. A BKV Metró Felújítási Projekt Igazgatósága február közepétől összesen 21 európai gyártó 31 képviseletét kereste meg a műszaki megvalósíthatóság és a költségek tekintetében, valamint több európai nagyváros közlekedési vállalatától kért információt az üzemeltetési tapasztalatokról. Március végéig 5 gyártói képviselet adott pozitív visszajelzést, konkrét indikatív árajánlatok is érkeztek. Az előzetes gyártói vizsgálatok alapján minden mélyállomásnál megoldható a ferdepályás felvonók alkalmazhatósága. A ferdepályán mozgó felvonók előnye, hogy a mozgásukban korlátozottak önállóan használhatják azokat, nem igényelnek költséges, csak kockázatos építési módszerekkel kialakítható új szerkezeteket, a hagyományos liftek árának negyedéből-ötödéből megvalósíthatók, ráadásul vannak használatban lévő, európai referenciák. A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi, április 25-i ülésén arról döntött, hogy a metróállomások speciális akadálymentesítésének tervezésére és kivitelezésére 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV-nak.

Mindezekkel együtt az M3-as metró 20 állomásából 18 akadálymentessé válik. A további két állomás – Ecseri út és Pöttyös utca – esetében a most aláírandó megállapodással a Főváros vállalja, hogy 2023 végéig olyan végleges műszaki megoldást alakít ki, amely a mozgásukban korlátozott személyek akadálymentes, önálló, biztonságos és méltóságteljes használatát biztosítja. A két állomáson addig ideiglenes megoldásként korlátliftek épülnek – ismertette a főpolgármester.

Tarlós István bejelentette, hogy a megállapodás alapján a Főváros munkacsoportot is létrehoz az akadálymentesítés, az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása érdekében, a MEOSZ részvételével. A főpolgármester közölte: a munkacsoportot bevonják a millenniumi földalatti felújításába, amelynek során akadálymentessé teszik az állomásokat, az új járművek pedig teljes hosszukban átjárhatók lesznek.

MEOSZ/budapest.hu

Budapest, 2018. május 10.

Az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodás itt tölthető le.

Az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodás aláírásáról készült video a budapestvideo.hu oldalán az alábbi linken http://budapestvideo.hu/video/minden-megallo-akadalymenteslesz  érhető el.

alairas m3_1

alairas m3_3
alairas m3_2

Azóta történt

tuzjatek
A 2019. augusztus 20-i ünnepi rendezvények idején forgalomkorlátozások lesznek érvényben, s változik a közösségi közlekedés rendje is. A…
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) Magyar Falu Programhoz írt akadálymentesítési javaslatai nyomán a jövőben akadálymentesek lesznek a…
Kovacs Agnes hivatalos foto
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége felháborítónak, és elfogadhatatlannak tartja, hogy ma Magyarországon következmények nélkül lehet az emberi méltóságot…

Előzmények

Az ellátás összege így akár több is lehet! Egy magánszemély 2016. július 28-án rokkantsági ellátás megállapítása iránt nyújtott…
A MEOSZ ismételten az Emberi Erőforrások Minisztériumához fordult a közlekedőképesség-minősítési rendszer átalakítása érdekében.  A MEOSZ szerint a jelenlegi…
Öregségi nyugdíjuk mellett havi 50 ezer forint kiegészítő támogatást igényelhetnek azok, akik az öregségi nyugdíjra való jogosultságuk kezdő…