Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke aláírta az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodást

Az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodást írt alá Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke 2018. május 10-én a Városházán. Kovács Ágnes szerint a Főváros ezzel a beruházással megüzeni más önkormányzatoknak, a magyar társadalomnak és a magyar államnak, hogy egy beruházást  ilyen minőségben is meg lehet valósítani,  csak konszenzus, konstruktivitás és megfelelő nyitottság kell hozzá. A MEOSZ elnöke szerint mindez mérföldkő a magyar fogyatékosságügyi szakpolitikában is.

Az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodás aláírásával a mozgássérült emberek szempontjából nagyon fontos mérföldkőhöz érkeztünk – fogalmazott Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke. Mint mondta: hazánk nagyon gazdag azokban a jogszabályokban, melyekben kötelezettséget vállalt arra, hogy a Magyarországon élő mozgássérült emberek érdekében minden olyan intézkedést megtesz, amely felszámolja a mozgássérültségükből fakadó hátrányokat. A hátrányok felszámolása során nagyon fontos a közösségi közlekedés akadálymentes használata, mert ez az egyik kulcs ahhoz, hogy a mozgássérült emberek az élet minden területéhez hozzáférjenek. A közlekedés az ugyanis, amely megengedi számukra, hogy az otthonukat elhagyva a társadalom aktív részeseivé tudjanak válni.

-A mai nap több szempontból is mérföldkő – mondta Kovács Ágnes. Mérföldkő azért, mert egy beruházás úgy valósul meg, hogy az minden magyar állampolgárnak egyenlő esélyű hozzáférést biztosít majd, függetlenül attól, hogy mozgássérültként éli-e az életét, babakocsival közlekedik, vagy idős, vagy nehéz csomagjaival utazik. A Főváros és a MEOSZ közös lobbijának eredményeként olyan pozitív döntés született, amely láttatja, hogy a mozgássérült emberek aktív és értékes tagjai a társadalomnak. Az érdekképviseleteknek, a társadalomnak, az államnak és a döntéshozóknak azon kell dolgoznunk, hogy a jogszabályban rögzítettek a mindennapi gyakorlat részévé váljanak, mert ezzel kinyitjuk a kaput afelé, hogy a fogyatékos emberek minden értéküket megmutatva még színesebbé tudják tenni a közös világunkat – mondta a MEOSZ elnöke. Úgy vélte, nincs szükség érzékenyítő programokra a fogyatékos emberek társadalmi esélyegyenlőségének megteremtéséhez, ha olyan világot teremtünk, amelyben mindenki egyenlő eséllyel tud részt venni.

– A jogszabályokban rögzített „semmit rólunk nélkülünk” elv azt jelenti, ami ma itt történik. Úgy születik döntés, hogy abba bevonták a fogyatékos emberek érdekképviseletét, és velünk közösen alakítanak ki olyan konstrukciókat, amely a mozgáskorlátozott emberek közössége számára is megfelelő. A Főváros ezzel a beruházással megüzeni más önkormányzatoknak, a magyar társadalomnak és a magyar államnak, hogy egy beruházást  ilyen minőségben is meg lehet valósítani,  csak konszenzus, konstruktivitás és megfelelő nyitottság kell hozzá. Különösen örömteli számomra, hogy a mai napon kötendő megállapodás része egy másik szóbeli megegyezés is, mely szerint az m1-es metró akadálymentesítésébe is bevonják Szövetségünket. Ez egy újabb mérföldkő lesz, mert a MEOSZ-t, mint érdekvédelmi szervezetet már a tervezési folyamatokba is bevonják a beruházás során, és  nem utólag kell az érdeket érvényesíteni, annak érdekében, hogy egy ilyen pozitív megállapodás születhessen. Azaz, már az alapoktól közösen dolgozhatunk azért a célért, hogy ma Magyarországon senki ne kerüljön hátrányos helyzetbe a közösségi közlekedés használata során – fogalmazott Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke, aki végül köszönetet mondott a főpolgármesternek és a Fővárosnak azért a konstruktivitásért, melynek eredményeként ilyen konszenzus születhetett  magyar mozgássérült emberek érdekében, mely mérföldkő a magyar fogyatékosságügyi szakpolitikában is.

A budapest.hu beszámolója szerint Tarlós István főpolgármester a megállapodás aláírását megelőzően emlékeztetett arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-én döntött az M3-as metróvonal infrastruktúrájának és járműparkjának megújításáról. Azért nem korábban, mert a BKV adósságállományát csak 2015-ben vállalta át a kormány, addig kötelezettséget vállalni nem volt lehetséges – emelte ki. Hozzátette: a kormány döntése alapján a beruházás felkerült az EU IKOP-listájára, a támogatási összeg 137,5 milliárd Ft, vagyis megvan a munkák fedezete.

– A Főváros számára ennél a beruházásnál is fontos az akadálymentesítés, az, hogy biztosítsuk a mozgásukban korlátozottaknak a közlekedési járművek használatához való jogot és lehetőséget. Ezzel egyidejűleg erősíteni fogjuk az igazolványok erősítését, mert a mozgáskorlátozottak kárára tapasztalhatók olykor visszaélések – tette hozzá.

Emlékeztetett rá, hogy már a metrófelújítás előkészítése során koncepciótervek készültek, annak megoldására, hogy az állomások akadálymentesítése megtörténjen, „szemben a 2-es metró felújításával, ahol összesen két állomás akadálymentesítését végezték el”. Az egyeztetések jóval előbb megkezdődtek, mielőtt az elbukott ellenzéki népszavazási kezdeményezés felmerült volna – jegyezte meg.

Kitért rá, hogy az akadálymentesítés az eredeti elképzelések szerint is összesen 12 állomást érintett volna. Az akadálymentesítés már korábban megvalósult a Kőbánya-Kispest végállomáson, az Árpád hídnál, Újpest-Városkapunál pedig a Budapest-Esztergom vasútvonal felújítása keretében oldják meg az akadálymentesítést. További 9 állomásra (Újpest-központ, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Lehel tér, Nagyvárad tér, Népliget, Határ út, Nyugati pályaudvar és Deák Ferenc tér) elkészültek az engedélyezési tervek, és megvannak az elvi építési engedélyek.

Tarlós István közölte: a Főváros hosszú hónapokkal ezelőtt megkezdte az egyeztetést a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével az M3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítése ügyében. – A most aláírandó megállapodással sikerül megnyugtatóan rendezni a kérdést – jelentette ki, köszönetet mondva az egyesület által tanúsított konstruktivitásért.

A főpolgármester elmondta, hogy az eddigieken felül a Főváros további 6 állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja, a projekten kívül, de azzal párhuzamosan. A felújítás végére az akadálymentesítés is befejeződik.

A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból. A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.

A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek – lehetőség szerint – az aluljárószinten is megállnának. A Dózsa György úti állomás akadálymentesítésére az északi szakasz üzembe helyezését követően kerülhet sor, mivel a szerkezetépítési munkákhoz a jelenleg közlekedő metrópótló buszok forgalmának jelentős korlátozására lenne szükség. A mostani megállapodással a Főváros vállalja, hogy az állomást legkésőbb 2020. szeptember 30-ig akadálymentesíti.

A Deák Ferenc téri állomáson nem ferdepályás, hanem hagyományos függőleges lift épül, a korábban oda tervezett Nemzeti Színházhoz készült liftakna felhasználásával.

Tarlós István hangsúlyozta, hogy a metró középső szakaszának belvárosban lévő mélyállomásainál a ferdepályás liftek megépítése megoldható. A BKV Metró Felújítási Projekt Igazgatósága február közepétől összesen 21 európai gyártó 31 képviseletét kereste meg a műszaki megvalósíthatóság és a költségek tekintetében, valamint több európai nagyváros közlekedési vállalatától kért információt az üzemeltetési tapasztalatokról. Március végéig 5 gyártói képviselet adott pozitív visszajelzést, konkrét indikatív árajánlatok is érkeztek. Az előzetes gyártói vizsgálatok alapján minden mélyállomásnál megoldható a ferdepályás felvonók alkalmazhatósága. A ferdepályán mozgó felvonók előnye, hogy a mozgásukban korlátozottak önállóan használhatják azokat, nem igényelnek költséges, csak kockázatos építési módszerekkel kialakítható új szerkezeteket, a hagyományos liftek árának negyedéből-ötödéből megvalósíthatók, ráadásul vannak használatban lévő, európai referenciák. A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi, április 25-i ülésén arról döntött, hogy a metróállomások speciális akadálymentesítésének tervezésére és kivitelezésére 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV-nak.

Mindezekkel együtt az M3-as metró 20 állomásából 18 akadálymentessé válik. A további két állomás – Ecseri út és Pöttyös utca – esetében a most aláírandó megállapodással a Főváros vállalja, hogy 2023 végéig olyan végleges műszaki megoldást alakít ki, amely a mozgásukban korlátozott személyek akadálymentes, önálló, biztonságos és méltóságteljes használatát biztosítja. A két állomáson addig ideiglenes megoldásként korlátliftek épülnek – ismertette a főpolgármester.

Tarlós István bejelentette, hogy a megállapodás alapján a Főváros munkacsoportot is létrehoz az akadálymentesítés, az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása érdekében, a MEOSZ részvételével. A főpolgármester közölte: a munkacsoportot bevonják a millenniumi földalatti felújításába, amelynek során akadálymentessé teszik az állomásokat, az új járművek pedig teljes hosszukban átjárhatók lesznek.

MEOSZ/budapest.hu

Budapest, 2018. május 10.

Az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodás itt tölthető le.

Az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodás aláírásáról készült video a budapestvideo.hu oldalán az alábbi linken http://budapestvideo.hu/video/minden-megallo-akadalymenteslesz  érhető el.

alairas m3_1

alairas m3_3
alairas m3_2

Azóta történt

Magyarország Kormánya elindította a „Közös ügyünk a zöldenergia” online párbeszédet. A felmérésben egyebek között a zöldenergia megtermelésének és…
Március 15-én akadálymentes körülmények között hallgathatják meg Orbán Viktor miniszterelnök beszédét a Magyar Nemzeti Múzeumnál a mozgáskorlátozott emberek…
A 2024. március 1-jén életbe lépett új tarifarendszerrel ­ – ami az elmúlt évtizedek legnagyobb változását jelenti a…

Előzmények

Százmillió forint – az elmúlt évi összeg kétszerese – áll rendelkezésre idén a súlyosan mozgáskorlátozott személyeknek gépkocsivásárlásra az…
Május 5. az Önálló Élet Európai Napja. A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ),  munkatársa, Kiss Csaba gondolataival  üzen…
Every year 5th of May is the European Day of independent living. The National Federation of Associations of…