Megkérdeztük, hogyan fogja a kormány végrehajtani a mozgássérült utasok jogait bővítő EU-s irányelvet

Mint ismeretes, van egy uniós irányelv, amely az utasjogokról rendelkezik, és amely a jelenleginél több jogot, szolgáltatást biztosít a mozgássérült utasoknak, de legkésőbb 2021-ig a tagállamok haladékot kérhetnek az abban foglaltak teljesítésére, amit Magyarország az idén tavasszal meg is tett. Megkérdeztük a minisztériumot, milyen stratégia, intézkedési terv mentén kíván eleget tenni az előírtaknak a határidő lejártáig.

Az említett irányelv lehetővé teszi, hogy a szolgáltatók biztonsági okokra vagy a jármű, az infrastruktúra kialakítására hivatkozva megtagadhassák a fogyatékos, csökkent mozgásképességű utasok szállítását. Ilyen esetben azonban kötelesek lennének tájékoztatást adni más elfogadható, általuk üzemeltetett járatról, vagy visszatéríteni a jegy árát, illetve fel kellene ajánlaniuk egy másik elfogadható utazási lehetőséget. Ez alól eddig mentesültek, és újabb négy évre mentességet kapnak – írtuk az idén tavasszal, nem sokkal azután, hogy hatályba lépett az újabb, négy évre szóló mentességről szóló hazai jogszabály. Szintén nem lépett még életbe, hogy megtagadás esetén a személy kérheti, hogy az utazás során egy általa választott másik személy kísérje, aki képes őt segíteni. A tájékoztatásra és az információkhoz való hozzáférésre vonatkozóan is újabb haladékot kaptak a szolgáltatók, ahogy arra is, hogy autóbusz állomásokat jelöljenek ki, amelyeken biztosított a segítségnyújtás a fogyatékos utasok számára. Emellett gondoskodniuk kell majd a fogyatékos utasoknak közvetlen segítséget nyújtó személyzetük képzéséről, illetve, amennyiben a szállítás során az ő hibájukból elvész vagy megsérül pl. az utas kerekesszéke, megfelelő csereeszközről.

„A MEOSZ elvárja a magyar kormánytól, a szolgáltatóktól, hogy 2021-ig tegyenek eleget ezeknek a követelményeknek. Kérjük, hogy készítsenek stratégiát határidőkkel, felelősökkel és ez jelentsen progresszív szolgáltatásfejlesztést ezen a területen a következő négy évben! mondta márciusban Kovács Ágnes elnök. A nyáron Szövetségünk levélben kért tájékoztatást arról a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, hogy a hátralévő négy évben milyen stratégia, milyen intézkedési terv mentén, és milyen határidőkkel kíván eleget tenni az EU-rendeletben foglalt kötelezettségeknek.

A szabályozás azt is kimondja, hogy az EU-rendelet rendelkezéseinek megfelelő szintű szolgáltatást biztosítania kell a szolgáltatónak abban az esetben, ha a műszaki feltételek adottak hozzá az autóbusz-állomáson vagy megállóhelyen, illetve az autóbuszon. Ennek kapcsán szerettük volna megtudni, hogy a minisztériumnak van-e olyan nyilvántartása, amelyből megtudható, melyek azok a szolgáltatók, akiknek az EU-rendelet rendelkezéseinek megfelelő szintű szolgáltatást biztosítaniuk kell. Várjuk a tárca válaszát!

Levelünk itt olvasható!

 

  1. augusztus 29.

Gábor Imola

Azóta történt

– Fontos, hogy az ombudsman és a rendkívül magas színvonalú érdekvédelmi, szakmai szövetség – a MEOSZ – fellépjenek…
A magyar államnak ténylegesen el kell köteleződnie a fogyatékos személyek jogairól szóló ENSZ-egyezmény mellett és fel kell gyorsítania…

Előzmények

Fotó: sciencehotel.hu
Hazánk eddigi legjelentősebb szállásfejlesztési programjában kiemelten figyelni kell arra, hogy megvalósuljon az épületek, a közösségi terek és a…
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége állásfoglalása az épített környezet, a közhasználatú építmény fizikai akadálymentesítése során a lépcsőliftek, korlátliftek…
A jelenlegi foglalkoztatási támogatási rendszer nem ösztönzi eléggé a fogyatékos emberek foglalkoztatását, és nem segíti a nyílt munkaerőpiaci…