Nemzeti buszipar fejlesztése: a mozgássérült emberek szempontjait is vegyék figyelembe!

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter májusban bejelentette: a kormány meg kívánja erősíteni a hazai buszgyártást, hogy megállhassa a helyét a rendkívül erős nemzetközi versenyben. A MEOSZ elnöke levelet írt a miniszternek és több kormánytagnak, amelyben azt kérte: a fejlesztéseknél vegyék figyelembe a súlyosan mozgássérült és az egyre növekvő számú idős ember igényeit.

Kovács Ágnes levelében felhívta a figyelmet arra: Magyarországot hazai és nemzetközi jogszabályok sora kötelezi arra, hogy a fogyatékossággal élő, mozgássérült emberek számára biztosítsa a közösségi közlekedéshez való egyenlő esélyű hozzáférést. Ennek ellenére még mindig komoly lemaradásban vagyunk.

Alapvető probléma, hogy a hazai buszállomány jelentős része még mindig nem akadálymentes. Másik nagy probléma, hogy az akadálymentes buszok legnagyobb részén a típusengedély miatt csak egy kerekesszékes utas szállítható. A többségi állami tulajdonban lévő Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK Zrt.) például erre hivatkozva naponta súlyosan mozgássérült embereket hagy a megállókban. A MEOSZ szerint ez a korlátozás – amellett, hogy súlyosan sérti a mozgássérültek emberi jogait – ma már nem életszerű és nem tartható. Az elvártnál lényegesen lassabban ugyan, de halad az akadálymentesítés, növekszik a súlyosan mozgássérült emberek mobilitása, ezért egyre többen és többen jelennek meg a közösségi közlekedésben.

Szintén súlyos gond, hogy egyre több társaság tiltja le a buszairól az elektromos mopedet használó mozgássérült utasokat, arra hivatkozva, hogy nem férnek el a kijelölt helyen, illetve nincsenek meg a biztonságos rögzítés feltételei. Ez történik jelenleg Pécsett, Debrecenben és a DAKK egész szolgáltatási területén, köztük Kecskeméten és Szegeden. Ez azt jelenti, hogy súlyosan mozgássérült, végtagbénult emberek, akik évekig önálló életet élhettek, a tiltás miatt ismét kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, nem tudják a napi ügyeiket önállóan elintézni, nem tudnak orvoshoz vagy munkába menni.

„A nemzeti buszipar megerősítése, fejlesztése kiváló lehetőség arra, hogy ezeket a problémákat orvosoljuk. Magyarország úttörő volt mind a fogyatékos személyek jogairól szóló törvény megalkotásában, mind az ENSZ-egyezmény ratifikálásában. Úgy véljük, most úttörők lehetünk abban, hogy a fenti problémákra innovatív megoldásokat dolgozzunk ki. Olyan akadálymentes buszokat kell tervezni, amelyeken több kerekesszékes utas és a mopedet használók is biztonsággal tudnak utazni” – fogalmaz Kovács Ágnes levelében, amely itt olvasható.

Budapest, 2016. június 23.

Gábor Imola

Azóta történt

Fotó: sciencehotel.hu
Hazánk eddigi legjelentősebb szállásfejlesztési programjában kiemelten figyelni kell arra, hogy megvalósuljon az épületek, a közösségi terek és a…
A metróközlekedés hozzáférhetővé tétele nem jó cselekedet, nem kegy vagy szívesség, hanem kötelezettség – fogalmazott a MEOSZ.
BSZ_5059_2
Közösen lép majd fel a jövőben a Magyar Utazási Irodák Szövetsége és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége a…

Előzmények

A MEOSZ elnöke ismét levelet írt a Fogyatékosságügyi Tárcaközi Bizottság munkabizottságának, amely a lakás-akadálymentesítés új koncepcióján dolgozik.
A MEOSZ olyan lakás-akadálymentesítési támogatási rendszert javasol a kormánynak, amelyben az egyén valós szükségletei határozzák meg a támogatás…
Budapest nyolcadik, tizenharmadik, tizenötödik kerülete, valamint Mórahalom, Dunaújváros és Vác kapta idén a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa (FESZT)…