Megkezdődtek a kutatást előkészítő műhelymunkák

A kutatást előkészítő műhelymunkák első napján a kutatást érintő alapfogalmakat tisztáztuk. A résztvevők közösen ismerkedtek meg a Fogyatékos emberek jogairól szóló ENSZ egyezménnyel (CRPD).

Az egyezmény rövid történetét, fogalmát bemutatta dr. Nagy-Nádasdi Anita Rozália ember jogi szakértő, majd röviden ismertette, milyen jogi eszköz lehet a részes államok számára, hogyan lehet a CRPD Bizottsághoz fordulni, milyen eszközei vannak a Bizottságnak.

 

 

Ezt követően a résztvevők áttekintettek a CRPD releváns cikkeit:

  • Bemutatásra került a keretirányelv, mely egyelőre csak a foglalkoztatásra terjed ki, az oktatás és egészségügyet nem érinti az irányelv, ugyanakkor fontos lenne

Ezt követően a projekt emberjogi szakértője az elhangzottakat jogeseteken keresztül szemléltette, majd ismertette a releváns magyar jogszabályokat és alapelveket,  többek között a Fot-otés az egyenlő esélyű hozzáférés elvét.

Ezt követően röviden jogsértő gyakorlatokat  gyűjtöttünk össze a hallottak alapján.

Romániai partnereink részéről elhangzott, hogy az integrált oktatás ugyan elvárás lett Romániában, de a tárgyi, eszköz és humán erőforrások nincsenek meg, valamint a fogászat Marosvásárhelyen nem akadálymentes. A hallottak alapján közösen levont közös következtetés: Nem akadálymentes, így az egyetemes tervezés elve sérül, következésképpen az ésszerű alkalmazkodás elve sem érvényesül.

Ez alapján felmerült a kérdés, mit tehetünk jogsérelem esetén, ha a ratifikált egyezményben foglaltak nem érvényesülnek?

Ezen a ponton került bemutatásra a nemzeti szintem működő, antidiszkriminációval foglalkozó magyar intézmények: az ombudsman és az Egyenlő Bánásmód Hatóság

A MEOSZ munkatársai bemutatták „A munka méltósága” c. projekt keretében a fogyatékos emberek foglalkoztatásának vizsgálatát.

A délután folyamán az elhangzottak alapján jó és rossz gyakorlatokat osztottak meg egymással a résztvevők kiscsoportos téma feldolgozás keretében. A résztvevők két csoportba rendeződve a magyar és román jó és rossz gyakorlatokat gyűjtötték össze. Az egyik csoport a rossz, a másik a jó gyakorlatokat gyűjtötte össze 30 percben. A foglalkozás végén plenáris megbeszélés során ismertetésre kerültek az eredmények.

 

Az észszerű alkalmazkodással kapcsolatos nemzetközi kutatásokat dr. Légmán Anna szociológus, a projekt hálózati munkatársa mutatta be különös tekintettel a foglalkoztatás és felsőoktatás területére, ez követően pedig a kutatási terv fontosabb elemei kerültek bemutatásra.

Ezt követően dr. Légmán Anna ismertette az online kérdőív vázlatát, majd megkezdődött a kérdőív kidolgozása, melyet vázlatban rögzítettek a résztvevők.

 

A napi program utolsó elemeként a partnerek bemutatták prezentációjukat a fogyatékossággal élő személyek helyzetéről Romániában.

 

A pályázati felhívásnak megfelelően a kérdőíves kutatás alanyai csak szakértők lehetnek, azonban, hogy pontosan ki számít szakértőnek, azt a projekt megvalósítói döntik el. Ennek alapján a kutatás alanyai olyan személyek lesznek, akik napi szinten végeznek valamilyen munkát fogyatékossággal élő emberekkel. Természetesen egy fogyatékos ember maga is lehet szakértő, amennyiben a fenti feltételnek megfelel.

A résztvevők a technikai nehézségeket az online kérdőív kitöltésével kapcsolatban gyengeségként azonosították, így arról született döntés, hogy a partner szervezetek és a MEOSZ is technikai segítséget tudnak nyújtani, tehát az online forma megfelelő, az idősebb, vagy technikai eszközökkel nem rendelkező szakértők számára is.

Romániában 50-50, összesen 100 fő kerül lekérdezésre önkitöltős online kérdőív segítségével, Magyarországon szintén 100 fő a pályázatban vállalt számoknak megfelelően, azonban az online kérdőívet ennél sokkal több ember számára küldjük majd meg az adatfelvétel során mindkét országban.

Előzmények

A projekt megvalósítása során feltérképezzük az ésszerű alkalmazkodás elvét különböző témák mentén (munka, oktatás, egészségügy, stb.), annak érdekében, hogy definiálni tudjuk az ésszerű…