A MEOSZ jogi lépéseket tesz, ha veszélybe kerül az M3-as metró akadálymentesítése

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke, Kovács Ágnes azonnali tájékoztatást kért Karácsony Gergely főpolgármestertől a megjelent sajtóértesülés kapcsán, miszerint az M3-as metró felújításakor a kivitelezés késedelme miatt keletkezett többlet költség pótlására az akadálymentesítésére félretett 5,6 milliárd forintot ajánlották fel.  Ha igaz a hír, úgy a Főváros és a MEOSZ között érvényben lévő teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodást figyelmen kívül hagyva, Szövetségünk megkerülésével született a döntés. A Főváros ezzel nemcsak a fogyatékosságügyben mérföldkőnek számító, az előző városvezetés és a MEOSZ által 2018-ban kötött példaértékű megállapodást, majd az ennek nyomán a BKV Zrt. Metró Felújítási Projektigazgatósággal folytatott korrekt együttműködést veszi semmibe, hanem a magyar állam nemzetközi egyezményekben vállalt kötelezettségeit is. Amennyiben az állomások akadálymentesítésére félretett összeg átcsoportosításra kerül, és ezzel az M3-as metróvonal akadálymentesítése részben, vagy egészben meghiúsul, akkor a MEOSZ megteszi a szükséges jogi lépéseket – hangsúlyozta Kovács Ágnes.

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége számtalan alkalommal szót emelt, és egyeztetéseket kezdeményezett az  M3-as metró teljeskörű akadálymentesítése érdekében. A hosszú és küzdelmes folyamat végén a MEOSZ és a Tarlós István vezette Főváros között 2018 májusában példaértékű megállapodás jött létre, melynek eredményeként az M3-as metróvonal teljes körűen akadálymentessé válik. Az előző városvezetés ideje alatt a megállapodás nyomán olyan korrekt együttműködés alakult ki, amely során a MEOSZ véleményét kikérve és meghallgatva folytatódtak az akadálymentesítési munkálatok.  A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság Szövetségünkkel együttműködve olyan előremutató konstrukciókat dolgozott ki, melyek a mozgáskorlátozott emberek biztonságos és önálló közlekedését hivatottak biztosítani. Radnay Tibor projektigazgató a tárgyalások során mindvégig ezt képviselte – mondta Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke.

Ezek fényében értetlenül állunk a sajtó értesülése előtt, miszerint a BKV Zrt az M3-as metróvonal felújításából eredő többletköltségeket az akadálymentesítésére félretett összegből kívánja fedezni. Az összeg átcsoportosításával felmerül annak lehetősége, hogy az akadálymentesítési munkálatok átmeneti megoldásokat kínálva huzamosabb ideig tolódnak, vagy a legrosszabb esetben – forráshiányra való hivatkozással – végleg elmaradnak. Haladéktalan tájékoztatást kértem ezért Karácsony Gergely főpolgármestertől, Radnay Tibortól, a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság projektigazgatójától és Pikó Andrástól, Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat polgármesterétől.

A Karácsony Gergelynek írt levelemben (a MEOSZ elnökének Karácsony Gergely főpolgármesterhez írt levele itt olvasható) felhívtam a főpolgármester figyelmét arra, hogy a Főváros – a Közgyűlése által is jóváhagyott – 2018. májusi megállapodásban vállalta, hogy az akadálymentesítéssel kapcsolatos döntések előtt a MEOSZ álláspontját meghallgatják, és azt lehetőség szerint figyelembe veszik. Sajnálatosnak tartom, hogy a kialakult helyzetről – a megállapodásban foglaltak ellenére – a sajtóból értesültünk, holott mindez az akadálymentesítés folyamatát jelentősen érintheti. A fentiek okán a főpolgármestertől haladéktalanul tájékoztatást kértem arról, hogy a Fővárosi Közgyűlés hozott-e döntést arról – és ha igen milyen arányban – hogy a kivitelezés késedelme miatt keletkezett többlet költséget, az M3-as metróvonal akadálymentesítésére félretett pénzből kívánják átcsoportosítani, s ha igen, úgy mekkora összeget csoportosítottak át, és ennek előreláthatólag milyen következményei lesznek az M3-as metróvonal akadálymentesítésre. Emlékeztettem arra, hogy az M3-as metróvonal akadálymentesítésének ügyében Szövetségünk 2017-ben eljárást indított az Egyenlő Bánásmód Hatóságnál. A kérelmet a 2018. évi megállapodást előkészítő tárgyalások megkezdése előtt visszavontuk, mert hatósági eljárás nélkül is biztosítottnak láttuk az M3-as metróvonal teljeskörű akadálymentesítését. A megállapodásban szabályozott együttműködés a 2020. július 14-i sajtóhírek megjelenéséig jól működött. Amennyiben azonban az állomások akadálymentesítésére félretett összeg átcsoportosításra kerül, és ezzel az M3-as metróvonal akadálymentesítése részben, vagy egészben meghiúsul, akkor Szövetségünk ismételten kész az egyenlő bánásmód követelményének jogi úton érvényt szerezni – fogalmazott Kovács Ágnes.

Radnay Tibortól, a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság projektigazgatójától (a MEOSZ elnökének Radnay Tibor projektigazgatóhoz írt levele itt olvasható) akivel mindvégig korrekt és szakmailag előremutató volt az együttműködésünk, egyebek mellett arra kértem választ, hogy igaz-e az átcsoportosítás ténye, s ha igen, úgy az a Főváros vezetésének utasítására történt-e. Szövetségünk választ vár arra is, hogy az esetleges átcsoportosításnak előreláthatólag milyen következményei lesznek az M3-as vonal teljeskörű akadálymentesítésre.

A megjelent információk szerint a felújítás ütemtervét a felvonók beépítése miatt is módosítani kellett, mely így hozzájárult a kivitelezés csúszásához. Ezzel összefüggésben jelent meg az a tény is, hogy az Ecseri úti és a Pöttyös utcai állomásokon a felvonók beépítését fák akadályozzák, ám a fakivágás iránt benyújtott kérelem kérdésében Józsefváros jegyzője még nem hozott döntést. Tájékoztatást kértem ezért  Pikó Andrástól, Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat polgármesterétől, (a MEOSZ elnökének Pikó Andráshoz írt levele itt olvasható) mi az oka annak, hogy Józsefváros jegyzője az Ecseri úti és a Pöttyös utcai állomások vonatkozásában a liftek beépítését akadályozó fák kivágásának kérdésében még nem hozott döntést.

A MEOSZ továbbra is arra törekszik, hogy elősegítse a mozgáskorlátozott emberek közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférést, amely magába foglalja, hogy a közlekedési rendszereknek, a tömegközlekedési eszközöknek, az utasforgalmi létesítményeknek alkalmasnak kell lenniük a fogyatékossággal élő személyek általi biztonságos igénybevételre. Szövetségünk minden eszközt igénybe fog venni annak érdekében, hogy a mozgáskorlátozott emberek a mindenki számára nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatásokban egyenlő eséllyel az őket megillető méltósággal vehessenek részt – mondta Kovács Ágnes.

Budapest, 2020. július 20.

Azóta történt

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a napokban tartott újabb kormányzati szintű egyeztetésen felkérte a MEOSZ-t, hogy vegyen részt…
Idén tavasszal új építészeti törvény koncepció látott napvilágot, melynek célja egy egységes, átlátható új szabályozás kialakítása volt. A…
Egy tinédzser küzdelme, hogy balesete után kerekesszékesként is részt vehessen a tanórákon. Az életvidám 16 éves fiút 2022…

Előzmények

Az Európai Bizottság 2020-ban is meghirdette az Akadálymentes Város díjat, amiben olyan városokat díjaznak, amelyek sokat tettek az…
A mozgássérült emberek akadálymentes közösségi közlekedésének mielőbbi megvalósulását elősegítő vasúti és az autóbuszos közlekedési forma összehangolása, a fogyatékos…
Kovács Ágnes hivatalos fotó
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége fellépése nyomán Magyarországról érkezett a legtöbb aláírás  az European Disability Forum (EDF) felhívására…