Felhívjuk a figyelmet, hogy e mentesítéstől függetlenül, betegszabadság és táppénz igényléséhez a keresőképtelenséget továbbra is igazolni kell, mert ezen ellátások megállapítására a veszélyhelyzet fennállása alatt is csak a 102/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet rendelkezései szerint kiállított orvosi igazolás, kórházi (klinikai) ápolásról, illetve a szülő fekvőbeteg-ellátást nyújtó intézményben történő, gyermeke melletti tartózkodásáról szóló igazolások alapján kerülhet sor.
A veszélyhelyzeti intézkedések alapján 2 hétnél hosszabb időszakra is igazolható a keresőképtelenség, de ahhoz, hogy a beteg ellátás iránti kérelmét el tudják bírálni, legalább havonta egy alkalommal keresőképtelenségi igazolás szükséges és azt csatolni is kell a táppénz kérelemhez.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma tájékoztatója szerint az új koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzetben lehetőség van arra is, hogy a keresőképtelenséget igazoló orvosi igazolást és meghosszabbítását elektronikus úton (pl. szkennelve) küldje meg az orvos a beteg részére. Az EMMI tájékoztatója szerint elfogadható, ha a beteg telefonon adja meg azt az e-mail címet, ahol fogadni tudja az igazolásokat, így pusztán a táppénzes papírért nem szükséges orvoshoz menni.
A Magyar Államkincstár tájékoztatójában kéri, hogy az orvos által kiállított keresőképtelenségi igazolást lehetőleg ne személyesen adják le a foglalkoztatónak, hanem postai vagy elektronikus úton (e-mailben) juttassák azt el. Az e-mailen megküldött keresőképtelenségi igazolást be kell szkennelni vagy le kell fényképezni, és csatolni kell hozzá egy nyilatkozatot arról, hogy a keresőképtelenségi igazolás az eredetivel mindenben megegyezik.
Fontos tudni, hogy ez a lehetőség kizárólag a veszélyhelyzetre tekintettel, az emberek egészségének és életének megóvása érdekében áll fenn, ezért a veszélyhelyzet elhárulta után az eredeti orvosi igazolást el kell kérni az orvostól és átadni a foglalkoztatónak.
Budapest, 2020. március 30.
Kovács Ágnes
elnök