A MEOSZ tájékoztatója a keresőképtelenség veszélyhelyzet alatt történő igazolásáról

Az új koronavírus okozta járvány terjedésének megakadályozása érdekében Magyarország területére kihirdetett veszélyhelyzet, mint különleges jogrend alatt már számtalan olyan intézkedést rendeltek el, amellyel ideiglenesen szükségtelenné vált a hivatali ügyintézés, illetve az orvos felkeresése. Mint ahogyan arról már hírt adtunk, az ún. táppénzes papírokat, azaz a keresőképtelenségi igazolásokat 2020. március 15-étől nem kell kéthetente ismételten kiállítani. Bár ezzel az intézkedéssel az igazolásokért nem kell elmenni a betegállományban tartó orvoshoz, azonban a betegszabadság/táppénz megállapításához az igazolásra továbbra is szükség van.

Felhívjuk a figyelmet, hogy e mentesítéstől függetlenül, betegszabadság és táppénz igényléséhez a keresőképtelenséget továbbra is igazolni kell, mert ezen ellátások megállapítására a veszélyhelyzet fennállása alatt is csak a 102/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet rendelkezései szerint kiállított orvosi igazolás, kórházi (klinikai) ápolásról, illetve a szülő fekvőbeteg-ellátást nyújtó intézményben történő, gyermeke melletti tartózkodásáról szóló igazolások alapján kerülhet sor.

A veszélyhelyzeti intézkedések alapján 2 hétnél hosszabb időszakra is igazolható a keresőképtelenség, de ahhoz, hogy a beteg ellátás iránti kérelmét el tudják bírálni, legalább havonta egy alkalommal keresőképtelenségi igazolás szükséges és azt csatolni is kell a táppénz kérelemhez.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma tájékoztatója szerint az új koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzetben lehetőség van arra is, hogy a keresőképtelenséget igazoló orvosi igazolást és meghosszabbítását elektronikus úton (pl. szkennelve) küldje meg az orvos a beteg részére. Az EMMI tájékoztatója szerint elfogadható, ha a beteg telefonon adja meg azt az e-mail címet, ahol fogadni tudja az igazolásokat, így pusztán a táppénzes papírért nem szükséges orvoshoz menni.

A Magyar Államkincstár tájékoztatójában kéri, hogy az orvos által kiállított keresőképtelenségi igazolást lehetőleg ne személyesen adják le a foglalkoztatónak, hanem postai vagy elektronikus úton (e-mailben) juttassák azt el. Az e-mailen megküldött keresőképtelenségi igazolást be kell szkennelni vagy le kell fényképezni, és csatolni kell hozzá egy nyilatkozatot arról, hogy a keresőképtelenségi igazolás az eredetivel mindenben megegyezik.

Fontos tudni, hogy ez a lehetőség kizárólag a veszélyhelyzetre tekintettel, az emberek egészségének és életének megóvása érdekében áll fenn, ezért a veszélyhelyzet elhárulta után az eredeti orvosi igazolást el kell kérni az orvostól és átadni a foglalkoztatónak.

Budapest, 2020. március 30.

Kovács Ágnes

elnök

Azóta történt

Akinek a járvány miatt elhalasztott műtét következtében jár le a táppénze, az a MEOSZ közbenjárásának eredményeként immár kérheti,…
Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) fellépése nyomán kormányzati intézkedés történt annak érdekében, hogy ne maradjon ellátás nélkül,…
A beutaló már csak elektronikus formátumban érvényes. Bővült a háziorvosok beutalási jogköre. Habilitációs kezelésre a háziorvos, házi gyermekorvos…

Előzmények

A jelenlegi veszélyhelyzetre tekintettel módosultak az eRecept kiváltásának feltételei, ugyanis Prof. Dr. Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere…
Kovács Ágnes hivatalos fotó
A MEOSZ szerint a gyógyászati segédeszközt használók kritikus helyzete miatt nem odázható tovább a gyógyászati segédeszközrendszer teljes körű…
2019. április 3-án együttműködési megállapodást írt alá mozgáskorlátozott emberek és a daganatos betegek legnagyobb betegszervezeteivel az Országos Klinikai…