A Miniszterelnökség kezdeményezésére egyeztetést tartottak a MEOSZ bevonásával a vasúti közlekedés akadálymentesítésének további folyamatáról

A mozgássérült emberek akadálymentes közösségi közlekedésének mielőbbi megvalósulását elősegítő vasúti és az autóbuszos közlekedési forma összehangolása, a fogyatékos személyek számára előre kiszámítható utazás megteremtése, az akadálymentesítésre vonatkozó adatbázis valamint a MÁV által működtetett liftek használhatóságának javítását célzó intézkedések  voltak egyebek mellett a témái annak a 2020. május 12-i Miniszterelnökségen történt egyeztetésnek, melyen a MEOSZ elnökén kívül jelen volt dr. Homolya Róbert a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Nyitrai Zsolt stratégiai társadalmi kapcsolatokért felelős miniszterelnöki megbízott, valamint Tarlós István országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott is.

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) és a MÁV Zrt. között 2019-ben kezdődtek meg az egyeztetések egy új konstruktívabb együttműködési megállapodás kidolgozása érdekében. Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke 2019 végén javasolta, hogy a közösségi személyszállítást végző szolgáltatók és a szaktárcák bevonásával közös gondolkodás induljon el a közúti és a vasúti közösségi közlekedés összehangolása érdekében. 2020. március elején a miniszterelnökség egyeztetést kezdeményezett a témában, amely kora tavasszal a veszélyhelyzet kihirdetésére való tekintettel abba maradt, és végül 2020. május 12-én jött létre.

A résztvevők egyeztettek többek között az akadálymentes szerelvények menetrendi megjelöléséről, amelynek célja a fogyatékos személyek számára az előre kiszámítható utazás megtervezése Ennek érdekében elengedhetetlen az akadálymentesítésre vonatkozó adatbázis létrehozása, amely tartalmazza az egyes állomások akadálymentes használhatóságát, és az akadálymentes csatlakozási lehetőségeket. Az egyeztetésen a felek megállapodtak abban, hogy sürgősen lépéseket kell tenni az akadálymentes járatok menetrendi jelölése/ adatbázis létrehozása tekintetében, amelyen a MÁV már dolgozik, a MEOSZ-t pedig bevonják a munkába. Az egyeztetésen szóba került továbbá a vasúti infrastruktúra akadálymentesítése, valamint a mozgássérült emberek függőleges irányú akadálymentes közlekedését segítő felvonók állapota is. Fontos része volt az egyeztetésnek a MÁV által működtetett liftek használhatóságának javítását célzó intézkedések is.

Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke a MÁV vezérigazgatójával folytatott 2019.októberi egyeztetésén tett javaslatot a mozgássérült emberek akadálymentes közösségi közlekedésének mielőbbi megvalósulását jelentő vasúti és az autóbuszos közlekedési forma összehangolására. A MEOSZ elnöke ezen javaslatával az elmúlt időszakban már megkereste a területért felelős tárcát, sőt a későbbiekben Tarlós István országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízottat is. Tarlós István azóta lépéseket tett, hogy a MEOSZ javaslata alapján jöjjön létre a minisztérium, a MÁV, a Volán és a MEOSZ bevonásával az a stratégiai munkacsoport, amely ennek gyakorlati kivitelezéséért lenne felelős.

A május 12-i egyeztetésen kiemelt szerep jutott a központi ráhordási rendszer kialakításának, és működtetésének is. A központi ráhordási rendszer az akadálymentes vasúti közlekedés megvalósítására javasolt fejlesztések egyik alternatívája, amely természetesen nem pótolhatja a teljeskörű akadálymentesítést, azonban az átmeneti időszakra alternatívát nyújthat közösségünk mindennapjainak élhetőbbe tétele érdekében.   A MEOSZ a vasúti és a közösségi közlekedés összehangolásának folyamatában részt kíván venni annak érdekében, hogy a központi ráhordási rendszer az előírt akadálymentesítési követelményeknek megfeleljen, és az a mozgáskorlátozott emberek számára egyenlő eséllyel hozzáférhető legyen. Természetesen az elért eredmények a teljeskörű akadálymentesítés során is használhatóak lesznek, ugyanakkor a MEOSZ álláspontja – felmérve a jelenlegi folyamatokat – az, hogy azokra a ráhordási rendszer kialakításához elengedhetetlen fejlesztésekre kell fektetni a hangsúlyt, amelyek minél gyorsabban elérhetővé teszik a mozgáskorlátozott emberek számára a közösségi közlekedést, ezen belül pedig a vasúti személyszállítást is.

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége reményét fejezi ki, hogy a kormány – fogyatékosságügyi szakpolitikájával összhangban – valamint a MÁV Zrt. elkötelezettek a mozgáskorlátozott emberek méltóságteljes önálló életének megvalósításában, amelynek része a közösségi közlekedéshez való egyenlő esélyű hozzáférés megteremtése is.

Budapest, 2020. május 12.

Azóta történt

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a napokban tartott újabb kormányzati szintű egyeztetésen felkérte a MEOSZ-t, hogy vegyen részt…
Idén tavasszal új építészeti törvény koncepció látott napvilágot, melynek célja egy egységes, átlátható új szabályozás kialakítása volt. A…
Egy tinédzser küzdelme, hogy balesete után kerekesszékesként is részt vehessen a tanórákon. Az életvidám 16 éves fiút 2022…

Előzmények

Kovács Ágnes hivatalos fotó
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége fellépése nyomán Magyarországról érkezett a legtöbb aláírás  az European Disability Forum (EDF) felhívására…
A 2019. augusztus 20-i ünnepi rendezvények idején forgalomkorlátozások lesznek érvényben, s változik a közösségi közlekedés rendje is. A…
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) Magyar Falu Programhoz írt akadálymentesítési javaslatai nyomán a jövőben akadálymentesek lesznek a…