Akadálymentességi körkép – Kelenföld-Százhalombatta vasútvonal

Ahogy azt a meosz.hu-n nemrég megírtuk, a Szövetség a jövőben kiemelt figyelmet fordít az akadálymentesség, a hozzáférhetőség ügyére. Kovács Ágnes elnök elsőként a MÁV-val és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel szeretne kialakítani egy hosszú távú együttműködést, azért, hogy rendszerszinten lehessen eredményeket elérni, és javuljanak a mozgáskorlátozott emberek vasúti közlekedési lehetőségei.

A folyamat első lépéseként a MEOSZ akadálymentesítési szakértője, Kató László vasút- és rehabilitációs környezettervező szakmérnök – aki maga is kerekesszékes – több vasútvonalat, folyamatban lévő fejlesztést néz meg akadálymentességi szempontból. A tapasztalatok alapján a MÁV számára szakmai anyagokat, javaslatokat készítünk, és az egyesületeket, a mozgáskorlátozott embereket is tájékoztatjuk a látottakról.

Jöjjenek az első szemle tapasztalatai egy rövid tájékoztató formájában!

Szeptember elején Kató László Ignácz Bea, a Humanitás főszerkesztője kíséretében a felújítás alatt lévő Kelenföld-Pusztaszabolcs vasútvonalon járt. A Campona bevásárlóközpontnál szálltak fel, Budatétény megállóban és Százhalombattáig utaztak, onnan pedig vissza.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a beruházás 2020-ra készül el teljesen. A felújítás jelentős uniós támogatásból készül, az akadálymentesség már csak ezért is követelmény. A tervek szerint az állomásokra lifteket építenek, a peront pedig mintegy 25 cm-rel megemelik, hogy a jelenleg is közlekedő FLIRT vonatokra szintben be lehessen jutni. A vonalon most kétfajta FLIRT közlekedik: a régebbi piros és az újabb kék. Mindkettő légkondicionált és mozgássérülteknek készült mellékhelyiséggel is ellátott, továbbá van rajtuk kerekesszék-emelő, amelynek kezelésére a kalauzt és a vonatvezetőt is felkészítették. A személyzet kedves és segítőkész volt.

Nem minden volt azonban rendben. A mozgássérült utasok tájékoztatása érdekében a menetrendben fel kellene tüntetni, hogy hol, mikor közlekednek akadálymentes vonatok, és mely állomásokon van lift vagy rámpa; ez egyébként uniós követelmény is. Az információk birtokában elkerülhetők lennének vele az olyan esetek, mint ami munkatársunkkal is történt. Százhalombattáról érkezve Budatétény megállóban szálltak le, a peron azonban nem volt akadálymentes, emberes lépcsősor vezetett a túloldalra, a parkolóhoz. Csak egy segítőkész fiatalembernek köszönhető, hogy a méretes lépcsősoron sikerült átjutni a kerekesszékkel. A százhalombattai állomás még nincs felújítva, de megközelíthető, igaz, nem könnyen. A vonat egy kavicsos peron mellől indult, ami a kerekesszékes utasok számára egyáltalán nem ideális, és annyira keskeny volt, hogy a liftre szemből nem lehetett rágurulni, csak oldalról, amihez viszont segítség kellett.

Mindenkinek azt javasoljuk, hogy mielőtt elindul, a MÁV 06-40/49 49 49-es infóvonalán tájékozódjon, senki ne induljon el vaktában és egyedül!
További részletek a Humanitás hamarosan megjelenő szeptemberi számában!

Budapest, 2015. szeptember 21.

Kató László
Gábor Imola
Fotók: Ignácz Bea

Felszállás Budatétényben – itt minden rendben van

Felszállás Budatétényben – itt minden rendben van

Utazás Százhalombattára – öv híján kapaszkodni kell

A százhalombattai állomás egyik peronja kavicsos és keskeny, itt önállóan nem lehet felszállni a vonatra

A modern FLIRT kocsikban akadálymentes a mosdó, a fali kapaszkodó azonban nem jó helyen van

Budatétény (Campona) megálló Kelenföld irányába nem akadálymentes, hatalmas lépcsősoron kell átjutni a túloldalra, erre azonban semmi nem figyelmeztet! Ignácz Bea és a kedves fiatalember segítsége nélkül munkatársunk nagy bajban lett volna.

Azóta történt

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a napokban tartott újabb kormányzati szintű egyeztetésen felkérte a MEOSZ-t, hogy vegyen részt…
Idén tavasszal új építészeti törvény koncepció látott napvilágot, melynek célja egy egységes, átlátható új szabályozás kialakítása volt. A…
Egy tinédzser küzdelme, hogy balesete után kerekesszékesként is részt vehessen a tanórákon. Az életvidám 16 éves fiút 2022…

Előzmények

A MEOSZ ezentúl kiemelt figyelmet fordít az akadálymentesítés, a hozzáférhetőség ügyére – mondta el Kovács Ágnes a meosz.hu-nak.…
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) a Magyar Paralimpiai Bizottság mai közgyűlésén támogatta a 2024-es budapesti paralimpia megrendezését,…
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) arra kéri a kormányt, hogy állítsa helyre a súlyosan mozgáskorlátozott embereknek járó…