A folyamat első lépéseként a MEOSZ akadálymentesítési szakértője, Kató László vasút- és rehabilitációs környezettervező szakmérnök – aki maga is kerekesszékes – több vasútvonalat, folyamatban lévő fejlesztést néz meg akadálymentességi szempontból. A tapasztalatok alapján a MÁV számára szakmai anyagokat, javaslatokat készítünk, és az egyesületeket, a mozgáskorlátozott embereket is tájékoztatjuk a látottakról.
Jöjjenek az első szemle tapasztalatai egy rövid tájékoztató formájában!
Szeptember elején Kató László Ignácz Bea, a Humanitás főszerkesztője kíséretében a felújítás alatt lévő Kelenföld-Pusztaszabolcs vasútvonalon járt. A Campona bevásárlóközpontnál szálltak fel, Budatétény megállóban és Százhalombattáig utaztak, onnan pedig vissza.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a beruházás 2020-ra készül el teljesen. A felújítás jelentős uniós támogatásból készül, az akadálymentesség már csak ezért is követelmény. A tervek szerint az állomásokra lifteket építenek, a peront pedig mintegy 25 cm-rel megemelik, hogy a jelenleg is közlekedő FLIRT vonatokra szintben be lehessen jutni. A vonalon most kétfajta FLIRT közlekedik: a régebbi piros és az újabb kék. Mindkettő légkondicionált és mozgássérülteknek készült mellékhelyiséggel is ellátott, továbbá van rajtuk kerekesszék-emelő, amelynek kezelésére a kalauzt és a vonatvezetőt is felkészítették. A személyzet kedves és segítőkész volt.
Nem minden volt azonban rendben. A mozgássérült utasok tájékoztatása érdekében a menetrendben fel kellene tüntetni, hogy hol, mikor közlekednek akadálymentes vonatok, és mely állomásokon van lift vagy rámpa; ez egyébként uniós követelmény is. Az információk birtokában elkerülhetők lennének vele az olyan esetek, mint ami munkatársunkkal is történt. Százhalombattáról érkezve Budatétény megállóban szálltak le, a peron azonban nem volt akadálymentes, emberes lépcsősor vezetett a túloldalra, a parkolóhoz. Csak egy segítőkész fiatalembernek köszönhető, hogy a méretes lépcsősoron sikerült átjutni a kerekesszékkel. A százhalombattai állomás még nincs felújítva, de megközelíthető, igaz, nem könnyen. A vonat egy kavicsos peron mellől indult, ami a kerekesszékes utasok számára egyáltalán nem ideális, és annyira keskeny volt, hogy a liftre szemből nem lehetett rágurulni, csak oldalról, amihez viszont segítség kellett.
Mindenkinek azt javasoljuk, hogy mielőtt elindul, a MÁV 06-40/49 49 49-es infóvonalán tájékozódjon, senki ne induljon el vaktában és egyedül!
További részletek a Humanitás hamarosan megjelenő szeptemberi számában!
Budapest, 2015. szeptember 21.
Kató László
Gábor Imola
Fotók: Ignácz Bea