A MEOSZ többször jelezte a kormánynak, hogy a 2011-ben bevezetett gépjárműszerzési támogatási rendszer több okból sem elfogadható, a legsúlyosabban mozgássérült emberek pedig teljesen kiszorulnak belőle. Mivel a szaktárcával 2016 februárjában folytatott megbeszélésen nyilvánvalóvá vált, hogy a közeljövőben nincs lehetőség a rendszer megváltoztatására, a MEOSZ átmeneti megoldásként egy külön pályázati lehetőséget javasolt a súlyosan mozgássérült emberek számára. A minisztérium erre nyitott volt, konkrét javaslatunkat kérte, amelyet 2016 márciusában meg is küldtünk. Ebben egy olyan támogatási modellt dolgoztunk ki, amely magas, megközelítőleg 85%-os támogatási aránnyal segítette volna hozzá a súlyosan mozgássérült embereket a megfelelő méretű, átalakított gépjárművekhez, az önrészhez hitelfelvételi lehetőséget biztosítva. A javaslatunk kiindulási koncepció volt, a benne szereplő márka, típusok csak példaként szerepeltek, hogy bemutathassuk, milyen támogatási rendszerben gondolkodunk. Bár évi 250 millió forintot kértünk, a tárca csak 50 milliós keretet különített el a célra.
A részletekről decemberben indult egyeztetés, amikor is megküldték a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány által készített pályázati tervet, amelyet a MEOSZ nem tudott elfogadni, több más ok miatt azért sem, mert csupán 50%-os, maximum 4 millió forintos támogatást tartalmazott. Januárban a MEOSZ újabb egyeztetést kért, ekkor felmerült annak a lehetősége, hogy a pályázat lebonyolítását teljes egészében a MEOSZ végezheti a saját koncepciója alapján, amit Szövetségünk szívesen vállalt volna. Sajnos utóbb a minisztérium ezt nem támogatta. Egy ponton megegyezés született arról is, hogy 85%-os lesz a támogatási arány – autónként legfeljebb 5 millió forint támogatással —, és a pályázatot a tárca a MEOSZ-szal közösen bonyolítja. Ennek megfelelően elkészítettük a végleges pályázati javaslatunkat, de a minisztérium végül mégsem emellett döntött.
„A MEOSZ nem ilyen rendszert javasolt, ezért ezt a pályázatot részmegoldásnak tartjuk” – mondta Kovács Ágnes a meosz.hu-nak. Hozzátette: elfogadhatatlan az is, hogy a rendkívül alacsony, 50 milliós keretösszeg ráadásul mintegy 3 millió forinttal – egy autónyi támogatással – csökkent, vélhetően az FSZK ügyintézési költségei miatt. A tegnapi napon ugyanakkor a szervezet jelezte a MEOSZ felé, hogy a pályázat kitöltéséhez nem tudnak segítséget nyújtani az érintetteknek.
„Bízunk benne, hogy az AUTÓPLUSZ 2017 legalább abban segít, hogy néhányan a jelenleginél jobb feltételekkel tudjanak maguknak megfelelő használt autót venni. Reméljük, hogy a pályázattal kapcsolatos tapasztalatokat hasznosítani fogják, és mielőbb lehetőség nyílik a teljes gépjárműszerzési támogatási rendszer korrekciójára, hogy minden mozgássérült ember hozzájuthasson a számára megfelelő autóhoz” – mondta Kovács Ágnes.
Budapest, 2017. május 18.
Gábor Imola, MEOSZ