“Sikerként könyvelhetjük el, hogy kitartó és hathatós fellépésünk eredményeként végre megtört a jég, és öt év után a súlyosan mozgássérült emberek is lehetőséget kapnak arra, hogy a róluk elnevezett támogatási rendszerben hozzájuthassanak az egyéni igényeiknek megfelelő új gépjárművekhez” – reagált Kovács Ágnes a kormányzati döntésre. A gépjárműszerzési támogatás eredetileg erre lett kialakítva, de az öt évvel ezelőtti változások eredményeként most csak olyan új autók érhetők el állami támogatással, amelyek a mozgássérült emberek jelentős részének nem felelnek meg. Különösen a súlyosan mozgássérülteket, köztük a kerekesszéket használókat rekesztették ki a támogatásból, ami ellen évek óta küzdünk – folytatta.
Reméljük, hogy kérésünknek megfelelően, a pályázat kidolgozásába és az elbírálásba is bevonják a Szövetséget, hisz mi ismerjük legjobban az érintettek igényeit – tette hozzá az elnök. „Örülünk, hogy sikerült áttörni a falat. A döntést azonban csak első lépésnek tekintjük. Szeretnénk, ha a kormány a következő években megemelné az összeget, mert ebből a keretből előreláthatólag csak néhány súlyosan mozgássérült ember juthat majd gépkocsihoz. Azok az autók ugyanis, amelyek az ő egyéni igényeiknek megfelelnek, a szükséges átalakításokkal együtt lényegesen többe kerülnek, mint a most elérhető Suzukik, mi pedig ennek megfelelően a jelenleginél lényegesen magasabb, 80 százalékos támogatási arányt javasoltunk – mondta el Kovács Ágnes a meosz.hu-nak.
Mint ismeretes, a MEOSZ többször jelezte a kormánynak, hogy a gépjárműszerzési támogatási rendszer a jelenlegi formájában nem elfogadható. Egyik legfőbb probléma, hogy a kínált Suzukik egyike sem felel meg a súlyosan mozgássérült embereknek. Az ügyben még februárban egyeztetést kezdeményeztünk a fogyatékosságügyért felelős államtitkársággal, ahol a szaktárca közölte: jelenleg nincs mód az új autók körének bővítésére. Átmeneti megoldásként javasoltuk, hogy 2020-ig a súlyosan mozgássérült emberek egy külön alapból kaphassanak támogatást – pályázati úton – a számukra megfelelő, adaptált új gépjárművek megvásárlásához. A tárca nyitott volt, és felkérte a MEOSZ-t, hogy dolgozzon ki konkrét javaslatot, ami meg is történt, erről bővebben itt olvashatnak. A pályázatra indulásnak évi 250 millió forintot kértünk. A részleteket később dolgozzák ki, így az is később derül ki, hogy milyen gépkocsikat lehet majd venni, mekkora támogatással, és hogyan zajlik a pályáztatás.
A javaslatban a mozgássérült emberek jogosítványszerzésére is kitértünk. Sokan közülük ma nem azért nem vezetnek, mert alkalmatlanok, hanem mert a rendszer nem teszi lehetővé, hogy jogosítványt szerezzenek, amin változtatni kell. Kértük továbbá, hogy jöjjenek létre olyan szakértői teamek, amelyek segítenek megtalálni a megfelelő adaptációt és gépjárművet számukra. Mindezt legkésőbb 2020-ig ki kell alakítani.
2016. június 17.
Gábor Imola