Javaslat a súlyosan mozgássérült személyek gépjárműszerzési támogatására

Mivel a szaktárca szerint jelenleg nincs mód az új autók körének bővítésére, a MEOSZ áthidaló és átmeneti megoldásként azt javasolta, hogy a súlyosan mozgássérült emberek egy külön alapból kaphassanak támogatást – pályázati úton – a számukra megfelelő, adaptált új gépjárművek megvásárlásához.

A szövetség ragaszkodik ahhoz, hogy olyan gépjárműszerzési rendszer jöjjön létre Magyarországon, amely minden mozgássérült embernek, a legsúlyosabban sérülteknek is megfelelő. A szaktárca tájékoztatása szerint jelenleg azonban nincs mód az új autók körének bővítésére. A MEOSZ áthidaló és átmeneti megoldásként azt javasolta, hogy a súlyosan mozgássérült emberek egy külön alapból kaphassanak támogatást – pályázati úton – a számukra megfelelő, adaptált új gépjárművek megvásárlásához. A tárca a februári egyeztetésen erre nyitott volt, és felkérte a MEOSZ-t, hogy dolgozzon ki konkrét javaslatot, ami meg is történt.

Azok számára, akik elektromos kerekesszékkel közlekednek, de nem vezetnek, nagy, egyterű gépjárművet javasoltunk, elektromos beemelővel, biztonsági rögzítésekkel, amely mintegy 11,5 millió forintba kerülne, és 10 millió forintos támogatás járna hozzá. Az aktív vagy mechanikus kerekesszéket használóknak automata, tolóajtós, kézi gáz-fékkel ellátott gépjármű jelenthetne megoldást, kiszerelhető, illetve kifordítható üléssel. Ez minden szükséges átalakítással együtt 7,5-7,9 millió forintba kerülne, a kért támogatás 6 millió forint. Az önrészre lenne hitelfelvételi lehetőség. Kovács Ágnes a meosz.hu-nak elmondta: a cél az volt, hogy „át lehessen törni a falat”, ehhez készült kiindulási opciónak ez a javaslat.

A MEOSZ a mozgássérült emberek jogosítványszerzésére is kitért. Sokan közülük ma nem azért nem vezetnek, mert alkalmatlanok, hanem mert a rendszer nem teszi lehetővé, hogy jogosítványt szerezzenek, amin változtatni kell. Kértük továbbá, hogy jöjjenek létre olyan szakértői teamek, amelyek segítenek megtalálni a megfelelő adaptációt és gépjárművet számukra. Mindezt legkésőbb 2020-ig ki kell alakítani.

A MEOSZ javaslata itt olvasható.

 

Budapest, 2016. május 25.

Gábor Imola

Azóta történt

2021. január 1-jétől az önkormányzatok helyett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) látja el  gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat,…
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) megkeresésére a szociális ügyekért felelős szaktárca 2021. április 23-án arról tájékoztatott, hogy…
A Mozgássérültek és Barátaik Miskolc Városi Egyesülete a Magyar Nemzeti Bank közel 8,3 millió forintos támogatásával új Opel…

Előzmények

Április elsejével módosult a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló kormányrendelet. A legfontosabb változás, hogy az új személygépjárművek…
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége kezdeményezésére egyeztetés-sorozat indult a Szövetség elnöksége és az Emberi Erőforrások Minisztériuma szociális ügyekért…