A MEOSZ elkötelezett abban, hogy Magyarországon megvalósuljon a közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés, ezért a fogyatékossággal élő emberek érdekében kizárólag egyetlen megoldást tud elfogadni: ha minden megálló teljes körű akadálymentesítése megvalósul. A Szövetség és a Főváros közötti egyeztetési folyamatok eredményeként 2023-ig az M3-as metró teljes körű akadálymentesítése megtörténik.
A MEOSZ és a Főváros közötti tárgyalások nyomán a Fővárosi Közgyűlés elé – 2018. április 25-én – kerülő megállapodás értelmében a metrófelújítási projekt keretében 12 állomás akadálymentesítését végzik el. A Főváros ezen felül további hat állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja a Projekten kívül, de azzal párhuzamos időben. A Dózsa György úti állomás akadálymentesítése – tekintettel arra, hogy a szerkezetépítési munkákhoz a pótlóbuszok forgalmát jelentősen korlátozni kellene – a felújítás után az északi szakasz üzembe helyezését követően lehetséges, amelyre a Főváros vállalása szerint legkésőbb 2020. 09.30-ig sor kerül. Az Ecseri út, Pöttyös utca állomások esetében a Főváros 2023 év végéig olyan végleges műszaki megoldást alakít ki, amely a mozgásukban korlátozott személyek akadálymentes, önálló, biztonságos és méltóságteljes használatát biztosítja. A Főváros vállalja, hogy a MEOSZ által elfogadott megoldásokat veszi figyelembe és az átmeneti időszakban beépített – a MEOSZ által nem támogatott, de az átmeneti időszakra tudomásul vett – korlátliftek folyamatos üzembiztos használatát garantálja.
A MEOSZ számtalan alkalommal szót emelt az M3-as metró teljes körű akadálymentesítése érdekében, mert az ügyben érintettek a kezdetben nem kezelték súlyánál fogva a problémát. A felújítás kezdetekor látott napvilágot, hogy csak részleges akadálymentesítésben gondolkodtak, azaz az eredeti tervek szerint az M3-as metróvonal csak 12 állomása lett volna akadálymentes. A MEOSZ ezt nem hagyta szó nélkül, egyebek mellett a fővároshoz, és a miniszterelnökhöz fordult, mondván a fogyatékossággal élő személyek közlekedéshez, illetve hozzáféréshez való joga emberi jogi kérdés, ennél fogva csak a teljeskörű akadálymentesítés fogadható el. Miután kezdetben nem érte el a Szövetség a célját, így 2017 végén az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult és eljárást kezdeményezett a magyar kormánnyal és a Fővárossal szemben.
A MEOSZ elnöke először Tarlós István főpolgármesterrel egyeztett, és ezután változott meg a főváros korábbi berögzült álláspontja és indultak el az érdemi tárgyalások a megoldás érdekében. Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke ezt követően egyeztetést folytatott a miniszterelnökség, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a főváros képviselőivel, a 2018. február 7-i egyeztetésen már körvonalazódott az a megállapodás, hogy az M3-as metró 20 állomása közül 18 akadálymentes lesz. A további két megállóért azonban tovább lobbizott a MEOSZ.
A MEOSZ, a főváros és az M3-as metróberuházás projektjének képviselői 2018. február 13-án egyeztetést tartottak a MEOSZ székházában azokról az akadálymentesítési műszaki megoldásokról, amelyek az önálló, biztonságos és méltóságteljes használatot teszik lehetővé a hármas metró valamennyi állomásán. A megbeszélésen minden állomás esetében külön-külön megvizsgálták, hogy melyek azok a műszaki megoldások, amelyek a fenti célokat a lehető legjobban szolgálják. A MEOSZ elfogadhatónak találta, hogy 6 állomás esetében – Kálvin tér, Corvin negyed, Nyugati pályaudvar, Arany János utca, Ferenciek tere, Klinikák –, ahol a műszaki feltételek nem adottak a hagyományos liftek kiépítéséhez, ferdepályás liftekkel valósuljon meg az akadálymentesítés. A Szövetség azonban csak olyan ferdepályás liftet talál elfogadhatónak, amelyben az aktív kerekesszékek, az elektromos kerekesszékek, és elektromos mopedek is kényelmesen elférnek. A Fővárosi Közgyűlés elé kerülő megállapodás is tartalmazza, hogy a megegyezés alapján a Metró Projektigazgatóság bekéri a gyártóktól a ferdelift műszaki specifikációit. Azt követően a MEOSZ bevonásával választják ki azt a típust, amely a mozgáskorlátozott személyek akadálymentes, önálló, biztonságos közlekedését biztosítja. Vállalták, hogy közösen tesznek lépéseket a ferdeliftek honosítása és hatósági elfogadtatása érdekében, figyelemmel arra, hogy azok jelenleg még nincsenek használatban Magyarországon.
2018. március 19-én a Főváros, a MEOSZ és a Metró Projektigazgatóság között tovább folytatódott az egyeztetés, mivel még a fennmaradó két állomásra nem született megoldás. Miután a MEOSZ jelezte, hogy csak a 20 állomás együttes akadálymentesítését tudja elfogadni, így először a korlátliftek beépítését vállalta volna a főváros. A MEOSZ ezt nem tudta elfogadni végleges megoldásnak hivatkozva a 2017. nyarán kiadott korábbi állásfoglalásra, így Tarlós István főpolgármester azt az ajánlatott tette, ha a fővárosi közgyűlés megszavazza, akkor kötelezettséget vállal a 2023 december végéig történő teljes körű akadálymentesítésre. A MEOSZ így elérte, hogy a fennmaradó két állomás – Pöttyös utca és Ecseri út – is akadálymentesítve lesz legkésőbb 2023 december végéig.
A MEOSZ elnöksége és a Főváros megállapodásban rögzíti, hogy a további akadálymentesítéssel kapcsolatos döntések a MEOSZ álláspontjának kikérése mellett, annak lehetőség szerinti figyelembe vételével történnek. Továbbá, a Főváros vállalta, hogy munkacsoportot hoz létre az akadálymentesítés, az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása érdekében, amelynek tagja a Főváros, a Metró Projektigazgatóság és a MEOSZ.
Budapest, 2018. április 21.
Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége