Milyen az akadálymentes közösségi közlekedés?

A MEOSZ – a Közlekedéstudományi Intézettel történő együttműködés keretében – elkészítette a közösségi közlekedés akadálymentességéről szóló állásfoglalását.

A dokumentumban leírtuk: fel kell mérni a helyi, helyközi és vasúti közlekedés akadálymentességét és – az egyetemes tervezés elvét követve – országos koncepciót kell kidolgozni a mindenki által hozzáférhető közösségi közlekedés megvalósítására. Az utasforgalmi létesítmények, épített környezetük és a járművek mellett az utastájékoztatásnak is akadálymentesnek kell lennie, a közlekedésben dolgozókat pedig képezni kell. Létre kell hozni egy országos utasinformációs rendszert, mely lehetővé teszi a mozgássérült emberek számára a biztonságos és kiszámítható utazásuk megtervezését. A jogosultakat egészségi állapotuknak, életvitelüknek, lakókörnyezetüknek és egyéb adottságainak megfelelő segédeszközökkel kell ellátni. Mindezek mellett elengedhetetlen az érdekvédelmi szervezetek bevonása a tervezésbe, a megvalósításba és a monitorozásba.

Mint ismeretes, érdekvédelmi tevékenységünk eredményeképp a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium irányításával megkezdődött a mopedek helyzetének rendezése a közösségi közlekedésben, a jogi szabályozás előkészítése. Az intézkedések reményeink szerint nemcsak a mopedet, hanem az elektromos és a mechanikus kerekesszéket használó mozgássérült emberek helyzetén is javítani fognak.

A tárca megbízta a Közlekedéstudományi Intézetet (KTI), hogy vizsgálja meg az elektromos mopedek tömegközlekedésben való részvételét az esélyegyenlőség és a hozzáférhetőség szempontjából, és készítsen szabályozási javaslatot. Az Intézet és a MEOSZ ebben a munkában együttműködik, így megkértek minket, hogy küldjük meg az állásfoglalásunkat az akadálymentes közösségi közlekedésről és a mopedek használati jogosultságáról.

A dokumentumot – amely itt olvasható – a KTI mellett tájékoztatásul eljuttattuk az Egyenlő Bánásmód Hatóságnak és az alapvető jogok biztosának is.

 

MEOSZ

Azóta történt

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a napokban tartott újabb kormányzati szintű egyeztetésen felkérte a MEOSZ-t, hogy vegyen részt…
Idén tavasszal új építészeti törvény koncepció látott napvilágot, melynek célja egy egységes, átlátható új szabályozás kialakítása volt. A…
Egy tinédzser küzdelme, hogy balesete után kerekesszékesként is részt vehessen a tanórákon. Az életvidám 16 éves fiút 2022…

Előzmények

Több mint száz várostervező és fogyatékosságügyi szakember gyűlt össze a világ minden részéről egy októberi ENSZ-fórumon, hogy megoldásokat…
A MEOSZ elnöke mind az általa kezdeményezett januári egyeztetésen, mind a nemzeti fejlesztési miniszternek írt júliusi levelében azt…