Ki és meddig nyújthatja be a kérelmet az egyéni munkarend vonatkozásában?

A szülő, nagykorú tanuló esetén a tanuló a kérelmet a tanévet megelőző június 15-éig nyújthatja be a felmentést engedélyező szervhez.

A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanuló ellátása mikortól és mi alapján történhet?

A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges bánásmód keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították. A különleges bánásmódnak megfelelő ellátást a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani.

1.Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló:

  I.Különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló:

  • sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló (SNI)
  • beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló (BTMN)
  • kiemelten tehetséges gyermek, tanuló,

 II.a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló

 

Ki biztosítja a gyermek (BTMN, SNI) számára az óvodában az előírt fejlesztéseket?

A fenntartó az óvodában heti tizenegy órás időkeretben köteles megszervezni a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek fejlesztő pedagógiai ellátását, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek egészségügyi, pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs foglalkoztatását.

 

A gyermek, tanuló sajátos nevelési igényének megfelelő  egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs és rehabilitációs tanórai foglalkozást ki végezheti?

A gyógypedagógiai nevelésben, oktatásban részt vevő nevelési-oktatási intézményben a sajátos nevelési igény típusának megfelelő szakirányon szerzett gyógypedagógusi, gyógypedagógiai tanár vagy terapeuta, konduktor, konduktor-tanító, konduktor-óvodapedagógus, konduktor (tanító) vagy konduktor (óvodapedagógus) szakképzettség kell a gyermekek ellátásához. A szakembert  a szakértői véleményben meghatározottak szerint (pl. végzettség alapján) kell biztosítani.

 

Ha nincs az óvodában, iskolában a sajátos nevelési igénynek megfelelő szakember, akkor hogyan történhet az ellátás?

A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló neveléséhez, oktatásához szükséges speciális szakképzettséggel rendelkező szakember utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat útján is biztosítható, amennyiben a nevelési-oktatási intézmény a megfelelő gyógypedagógus, konduktor szakképzettségű szakemberrel nem rendelkezik.

Az utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat megszervezése és működtetése az illetékes tankerületi központ feladata.

 

Hol (milyen formában) történhet a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelése-oktatása?

A sajátos nevelési igényű gyermek óvodai, iskolai nevelés-oktatása, továbbá kollégiumi nevelése történhet:

  • az e célra létrehozott gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményben,
  • konduktív pedagógiai intézményben,
  • óvodai csoportban, iskolai osztályban, vagy
  • a többi gyermekkel, tanulóval részben, vagy egészben együtt,
  • azonos óvodai csoportban, iskolai osztályban (a továbbiakban: a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók – külön, vagy közös, vagy részben közös – nevelésében és oktatásában részt vevő óvoda és iskola, kollégium együtt:
  • gyógypedagógiai nevelésben, oktatásban részt vevő nevelési-oktatási intézményben,

Az alábbi linken elérhető az Oktatási Hivatal honlapján a közintézményi kereső, ahol alapfeladat, képzési rendszer és területi illetékesség alapján is szűrni lehet az iskolák elérhetőségét:

http://www.oktatas.hu/hivatali_ugyek/kir_intezmenykereso

 

A gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény

A gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény a kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekeket, tanulókat ellátó nevelési-oktatási intézmény, amely a szakértői bizottság véleménye alapján vehető igénybe. A gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény fejlesztő nevelést-oktatást végző iskolaként működik, ha kizárólag súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekeket lát el.

 

Milyen formában történhet a fejlesztő nevelés-oktatás?

Amennyiben a sajátos nevelési igényű gyermek súlyos és halmozottan fogyatékos, attól az évtől kezdődően, hogy tankötelessé válik, fejlesztő nevelés-oktatásban vesz részt.

A fejlesztő nevelés-oktatást a gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény látja el egyéni vagy csoportos formában:

  • saját intézményében külön erre a célra létrehozott csoportban;
  • otthoni ellátás keretében;
  • abban az intézményben, amely a gyermek ápolását, gondozását ellátja.

 

Hogyan teljesíti tankötelezettségét a súlyos és halmozottan fogyatékos gyermek?

A gyermek annak a tanítási évnek az első napjától, amelyben a hatodik életévét betölti, fejlesztő nevelés-oktatás keretében teljesíti a tankötelezettségét. A fejlesztő nevelés-oktatást az oktatásért felelős miniszter rendeletében foglaltak alkalmazásával, a sajátos nevelési igény típusának megfelelő gyógypedagógus, konduktor foglalkoztatásával, a szülő igénye, a gyermek állapota és a szakértői bizottság fejlesztő foglalkozások heti óraszámára vonatkozó javaslatának figyelembevételével kell megszervezni.

 

Mennyi fejlesztő foglalkozás illeti meg a tanulót a fejlesztő nevelés-oktatásban?

A heti fejlesztő foglalkozások száma nem lehet kevesebb húsz óránál. Indokolt esetben a szülő kérésére, ha a gyermek állapota szükségessé, vagy lehetővé teszi, ennél több, vagy kevesebb óraszám is megállapítható.

 

Meddig tart a tankötelezettség a fejlesztő nevelés-oktatásban?

A fejlesztő nevelés-oktatásban a tanuló annak a tanítási évnek az utolsó napjáig köteles részt venni, amelyben betölti a tizenhatodik életévét és annak a tanítási évnek az utolsó napjáig vehet részt, amelyben betölti a huszonharmadik életévét. A fejlesztő nevelés-oktatásban a tanulókat a sajátos nevelési igényük, fejlettségük és életkoruk alapján osztják be fejlesztő csoportokba.

 

Mi történik, ha a tanuló iskolába járással nem tud részt venni a fejlesztő nevelés-oktatásban?

Ha a tanuló – a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak szerint – iskolába járással nem tud részt venni a fejlesztő nevelés-oktatásban, a tankötelezettségét a fejlesztő nevelés-oktatást nyújtó iskola által szervezett egyéni fejlesztés keretében teljesíti.

Az egyéni fejlesztés megszervezhető:

  • otthoni ellátás keretében;
  • abban az intézményben, amely a gyermek ápolását, gondozását ellátja.

 

Az egységes gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai módszertani intézményekről (a továbbiakban: EGYMI)

EGYMI a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók többi gyermekkel, tanulóval együtt történő nevelésének, oktatásának segítése céljából hozható létre. Az intézmény keretén belül működnie kell kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekeket, tanulókat ellátó óvodai, általános iskolai, fejlesztő nevelés-oktatást végző iskolai vagy középfokú iskolai feladatot ellátó intézményegységnek, továbbá utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózatnak vagy – a szakértői bizottsági feladatok kivételével pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó intézményegységnek.