A MEOSZ elérte, hogy az M3-as metró mind a 20 állomását 2023-ig teljes körűen akadálymentesítik

Elérte a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége a kormány és a főváros képviselőivel folytatott egyeztetések eredményeként, hogy az M3-as metró  mind a 20 állomása akadálymentes lesz 2023-ig. A MEOSZ következetesen vallja, hogy a fogyatékosságügy nem politikai, hanem szakpolitikai kérdés, s ennek szellemében folytatta a méltóságteljes, önrendelkező élet megvalósítása érdekében kifejtett tevékenységét a teljeskörű akadálymentesítése kapcsán is. A MEOSZ csak olyan műszaki megoldásokat fogadott el az akadálymentesítés során, amelyek az önálló, biztonságos és méltóságteljes használatot teszik lehetővé az M3-as metró valamennyi állomásán.

 


A MEOSZ elkötelezett abban, hogy Magyarországon megvalósuljon a közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés, ezért a fogyatékossággal élő emberek érdekében kizárólag egyetlen megoldást tud elfogadni: ha minden megálló teljes körű akadálymentesítése megvalósul. A Szövetség és a Főváros közötti egyeztetési folyamatok eredményeként 2023-ig az M3-as metró teljes körű akadálymentesítése megtörténik.

A MEOSZ és a Főváros közötti tárgyalások nyomán a  Fővárosi Közgyűlés elé – 2018. április 25-én – kerülő megállapodás értelmében a metrófelújítási projekt keretében 12 állomás akadálymentesítését végzik el.  A Főváros ezen felül további hat állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja a Projekten kívül, de azzal párhuzamos időben. A Dózsa György úti állomás akadálymentesítése – tekintettel arra, hogy a szerkezetépítési munkákhoz a pótlóbuszok forgalmát jelentősen korlátozni kellene – a felújítás után az északi szakasz üzembe helyezését követően lehetséges, amelyre a Főváros vállalása szerint legkésőbb 2020. 09.30-ig sor kerül. Az Ecseri út, Pöttyös utca állomások esetében a Főváros 2023 év végéig olyan végleges műszaki megoldást alakít ki, amely a mozgásukban korlátozott személyek akadálymentes, önálló, biztonságos és méltóságteljes használatát biztosítja. A Főváros vállalja, hogy a MEOSZ által elfogadott megoldásokat veszi figyelembe és az átmeneti időszakban beépített – a MEOSZ által nem támogatott, de az átmeneti időszakra tudomásul vett – korlátliftek folyamatos üzembiztos használatát garantálja.

A MEOSZ számtalan alkalommal szót emelt az  M3-as metró teljes körű akadálymentesítése érdekében, mert az ügyben érintettek a kezdetben nem kezelték súlyánál fogva a problémát. A felújítás kezdetekor látott napvilágot, hogy csak részleges akadálymentesítésben gondolkodtak, azaz az eredeti tervek szerint az M3-as metróvonal csak 12 állomása lett volna akadálymentes. A MEOSZ ezt nem hagyta szó nélkül, egyebek mellett a fővároshoz, és a miniszterelnökhöz fordult,  mondván a fogyatékossággal  élő személyek közlekedéshez, illetve hozzáféréshez való joga emberi jogi kérdés, ennél fogva csak a teljeskörű akadálymentesítés fogadható el. Miután kezdetben  nem érte el a Szövetség a célját, így 2017 végén az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult és eljárást kezdeményezett  a magyar kormánnyal és a Fővárossal szemben.

A MEOSZ elnöke először Tarlós István főpolgármesterrel egyeztett, és ezután változott meg a főváros korábbi berögzült álláspontja és indultak el az érdemi tárgyalások a megoldás érdekében. Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke ezt követően egyeztetést folytatott a miniszterelnökség, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a főváros képviselőivel, a 2018. február 7-i   egyeztetésen már körvonalazódott az a megállapodás, hogy az M3-as metró 20 állomása közül 18 akadálymentes lesz. A további két megállóért azonban tovább lobbizott a MEOSZ.

A MEOSZ, a főváros és az M3-as metróberuházás projektjének képviselői 2018. február 13-án  egyeztetést tartottak a MEOSZ székházában azokról az akadálymentesítési műszaki megoldásokról, amelyek az önálló, biztonságos és méltóságteljes használatot teszik lehetővé a hármas metró valamennyi állomásán. A megbeszélésen minden állomás esetében külön-külön megvizsgálták,  hogy melyek azok a műszaki megoldások, amelyek a fenti célokat a lehető legjobban szolgálják. A MEOSZ elfogadhatónak találta, hogy 6 állomás esetében – Kálvin tér, Corvin negyed, Nyugati pályaudvar, Arany János utca, Ferenciek tere, Klinikák –, ahol a műszaki feltételek nem adottak a hagyományos liftek kiépítéséhez, ferdepályás liftekkel valósuljon meg az akadálymentesítés. A Szövetség azonban csak olyan ferdepályás liftet talál elfogadhatónak, amelyben az aktív kerekesszékek, az elektromos kerekesszékek, és elektromos mopedek is kényelmesen elférnek. A Fővárosi Közgyűlés elé kerülő megállapodás is tartalmazza, hogy a megegyezés alapján a Metró Projektigazgatóság bekéri a gyártóktól a ferdelift műszaki specifikációit. Azt követően a MEOSZ bevonásával választják ki azt a típust, amely a mozgáskorlátozott személyek akadálymentes, önálló, biztonságos közlekedését biztosítja. Vállalták, hogy közösen tesznek lépéseket a ferdeliftek honosítása és hatósági elfogadtatása érdekében, figyelemmel arra, hogy azok jelenleg még nincsenek használatban Magyarországon.

2018. március 19-én a Főváros, a MEOSZ és a Metró Projektigazgatóság között tovább folytatódott az egyeztetés, mivel még a fennmaradó két állomásra nem született megoldás. Miután a MEOSZ jelezte, hogy csak a 20 állomás együttes akadálymentesítését tudja elfogadni, így először a korlátliftek beépítését vállalta volna a főváros. A MEOSZ ezt nem tudta elfogadni végleges megoldásnak hivatkozva a 2017. nyarán kiadott korábbi állásfoglalásra, így Tarlós István főpolgármester azt az ajánlatott tette, ha a fővárosi közgyűlés megszavazza, akkor kötelezettséget vállal a 2023 december végéig történő teljes körű akadálymentesítésre. A MEOSZ így elérte, hogy a fennmaradó két állomás – Pöttyös utca és Ecseri út – is akadálymentesítve lesz legkésőbb 2023 december végéig.

A MEOSZ elnöksége és a Főváros megállapodásban rögzíti, hogy a további akadálymentesítéssel kapcsolatos döntések a MEOSZ álláspontjának kikérése mellett, annak lehetőség szerinti figyelembe vételével történnek. Továbbá, a Főváros vállalta, hogy munkacsoportot hoz létre az akadálymentesítés, az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása érdekében, amelynek tagja a Főváros, a Metró Projektigazgatóság és a MEOSZ.

Budapest, 2018. április 21.

Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége

 

Azóta történt

wc2_athuzva_korrel2
Az elől kivágott WC kagylók és ülőkék használatra alkalmatlanok és balesetveszélyek, ezért tervezésük, beépítésük, jövőbeni üzembe helyezésük mellőzése…
Meosz
Külső liftet szeretett volna kialakíttatni mozgáskorlátozottá vált férje számára egy hölgy, aki – miután a hatóságoktól többször is…
metro1
A MEOSZ korábbi, M3-as metróvonal teljes körű akadálymentesítését kivívó fellépése nyomán a BKK Zrt.  ígéretet tett arra, hogy…