M3-as metrófelújítás: megkezdődött a műszaki egyeztetés a MEOSZ és a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság között

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság által a ferdepályás liftekre bekért ajánlatok között négy olyan is szerepel, amely mindenben megfelel az európai szabványoknak, és biztosítani tudja a mozgáskorlátozott emberek biztonságos és méltóságteljes közlekedését az M3-as metró vonalán – hangzott el a MEOSZ székházában tartott megbeszélésen. A ferdepályás liftek beépítése minden tervezett állomáson megvalósítható, és a projekt igazgatóság a MEOSZ-al együttműködve olyan konstrukción dolgozik, amely maximálisan megfelel a mozgáskorlátozott emberek igényeinek.

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) és a BKV Metró Felújítási Projekt Igazgatóság képviselői 2018. június 29-én egyeztetést tartottak a MEOSZ székházában azokról az akadálymentesítési műszaki megoldásokról, amelyek az önálló, biztonságos és méltóságteljes használatot teszik lehetővé az M3-as metró ferdepályás liftekkel érintett állomásain. Radnay Tibor, a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság projektigazgatója arról tájékoztatott, hogy az összes, EU szabványnak megfelelő gyártótól bekérték az általuk gyártott ferdepályás liftek műszaki paramétereit, ezek után pedig négy, komoly szakmai portfolióval rendelkező gyártótól kértek ajánlatot. Miután ismertette azok működését és kialakítását, a MEOSZ képviselőivel egyetértve azt a megoldást preferálták, amely a kivitelezési szempontokon túl a biztonságosabb használatot is garantálja. A MEOSZ kérdésére tisztázták, hogy a ferdepályás liftek az előzetes vizsgálatok alapján valamennyi érintett állomáson beépíthetők, és a fülkék kialakítása is mindenben megfelel a MEOSZ elvárásainak, abban nemcsak az aktív, hanem az elektromos kerekes széket, illetve mopedet használó utasok és kísérőik is kényelmesen elférnek.

Mivel a MEOSZ nemcsak a méltóságteljes, de a biztonságos használatot is kiemelt szempontként kezeli, felmerült, számoltak-e azzal, mit lehet tenni egy esetleges meghibásodás esetén. A projekt igazgatóság képviselői elmondták, hogy az áramkimaradás a metróállomásokon a többszörös túlbiztosítás és két független saját áramforrás megléte miatt szinte kizárt, vészhelyzet esetén pedig a lift járószékébe beépített akkumulátorok biztosítják a ferde liftek üzemképes működését. Egy esetleges fizikai kimenekítésnél ráadásul nagyobb biztonságot nyújtanak a hagyományos, aknás lifteknél, a ferde liftek pályáján, annak részeként ugyanis menekítőlépcsőt is kialakítanak, így azon egyszerűbb és biztonságosabb a felszínre juttatás, mint a függőleges liftaknákban. A MEOSZ külön is tájékoztatást kért a liftek üzembiztos működésére vonatkozó műszaki paraméterekről. Az igazgatóság munkatársai ennek kapcsán elmondták: a ferdepályás lifteknek az üzembiztos működés tekintetében lényegesen magasabb kritériumoknak kell megfelelniük, mint a függőleges kialakítású liftek; az év minden napján minimum 22 órán át kell üzembiztosan működniük. Tájékoztattak arról is, hogy mindeddig még nem történt baleset a ferdeliftek meghibásodása folytán.

Radnay Tibor projektigazgató arról is beszámolt, hogy a Corvin negyed megállónál a Főváros saját költségén megoldja az aluljáró és az utcai térszín közötti akadálymentesítést. A jelenlegi tervezés fázisában az aluljáró és az utcai térszín közötti akadálymentesítés több állomás esetében sem megoldott, ezért a MEOSZ elnöke ez ügyben egyeztetést kezdeményez a BKK-val. A projekt igazgatóság a MEOSZ-al történő egyeztetést követően, az elfogadott koncepció terv és a műszaki leírás elkészülte után a közeljövőben módosítja a folyamatban lévő tárgyalásos, közbeszerzési eljárást a ferdepályás liftekkel történő akadálymentesítésre. A nyertes ajánlatot követően pedig megtörténik a ferdepályás felvonók építési engedélyezési és kiviteli tervdokumentációjának az elkészítése.

Budapest, 2018. július 5.

Azóta történt

SAMSUNG CAMERA PICTURES
A  MEOSZ méltatlannak tartja, hogy a magyar döntéshozók több évtizede érdemi válasz nélkül hagyják ezt a hatalmas és…
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége a gyógyászati segédeszközökkel kapcsolatos szabályozás felülvizsgálatát kezdeményezi a közeljövőben a felelős tárcánál. Az…
Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke
Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke nyílt levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz, hogy tegyen érdemi lépéseket a közvetlenül 53…

Előzmények

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével (SINOSZ) közösen a kormány elé terjesztette…
Az ENSZ Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Szóló Egyezmény aktuális országjelentése kapcsán 2018. február 1-jén az Igazságügyi Minisztériumban  a…
A MEOSZ ismételten az Emberi Erőforrások Minisztériumához fordult a közlekedőképesség-minősítési rendszer átalakítása érdekében.  A MEOSZ szerint a jelenlegi…