Közösségi közlekedés: a nemzeti fejlesztési miniszter sürgős beavatkozását kéri a MEOSZ elnöke

– Azt gondolom, abban egyetértünk, hogy a mozgássérült embereknek ugyanolyan joguk van részt venni a közösségi közlekedésben, mint bárki másnak. Ma már ez nem kegy és jótékonykodás, hanem emberi jogi kérdés. Kérem Önt, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket ahhoz, hogy ez a jog maradéktalanul érvényesülhessen – írja Kovács Ágnes elnök abban a levélben, amelyet Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek küldött nemrég a mozgássérült emberek egyre problémásabb közösségi közlekedési helyzetével kapcsolatban.

Mint ismeretes, 2012-ben a debreceni közlekedési társaság biztonsági okokra hivatkozva letiltotta a mopedeket a járműveiről. A tiltást azóta Pécs és a Dél-alföldi régió szolgáltatója is alkalmazza. Tavasz óta Budapesten is megszaporodtak a panaszok, és az érintettek köre is bővült: ma már nemcsak mopedeseket hagynak ott a buszok a megállókban, hanem elektromos kerekesszéket, sőt, hagyományos, kézi hajtású kerekesszéket használó súlyosan mozgássérült embereket is.

A MEOSZ az idén januárban egyeztetést hívott össze az ügyben és a kormány intézkedését kérte. Az elnök az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala és a Budapesti Közlekedési Központ képviselőivel folytatott megbeszélésen hangsúlyozta: Magyarországot nemzetközi és hazai jogszabályok sora kötelezi arra, hogy biztosítsa a mozgássérült emberek esélyegyenlőségét, közösségi közlekedésben való részvételét. Az államnak ezt szem előtt tartva meg kell teremtenie a mopedek biztonságos szállításához szükséges műszaki feltételeket és jogszabályban kell biztosítania a mozgássérült emberek számára ezt a lehetőséget. Hangsúlyozta: minden mozgássérült embernek joga van a közösségi közlekedési járműveken utazni, attól függetlenül, hogy milyen segédeszközt, milyen típusú kerekesszéket vagy éppen elektromos mopedet használ.

Miközben Szövetségünk azóta is folyamatos lépéseket tett az ügyben – egyeztetéseket kezdeményeztünk és folytattunk közlekedési szolgáltatókkal, jogi képviseletet biztosítunk egy mopedet használó, érintett fiatalembernek, a nemzeti buszipar fejlesztésével kapcsolatban levélben hívtuk fel több kormánytag figyelmét a mozgássérült utasok szempontjainak figyelembe vételére –, a kormányzat részéről érdemi intézkedést nem tapasztaltunk.

Kovács Ágnes a nemzeti fejlesztési miniszternek írt levelében most ismét kormányzati beavatkozást sürget: „Az ügyben több helyi érdekvédelmi szervezet és szövetségünk is próbált a közlekedési vállalatokkal egyeztetni, de ez alig járt érzékelhető eredménnyel. Egyértelmű, hogy a problémákat kizárólag a területért felelős tárca jogszabályban rögzített intézkedései szüntethetik meg.”

Az elnök arra kérte a minisztert, hogy kezdeményezzen országos egyeztetést, a szaktárca pedig dolgozza ki a mopedek szállításával kapcsolatos esetleges biztonsági aggályokra a megfelelő műszaki megoldásokat, és haladéktalanul kezdje meg a mozgássérült utasok szállítására vonatkozó, jelenleg hiányos jogi szabályozás megalkotását.

„Emellett számos egyéb probléma is van, amit rendezni kell” – írja Kovács Ágnes. – „Ilyen többek közt az akadálymentes járatokról, menetrendről történő nem megfelelő tájékoztatás, a menetrend be nem tartása, a 36 órás bejelentési kötelezettség, ami a mozgássérült utasok életét nehezíti, a vasúti szolgáltatások területén tapasztalt hanyagság. Kiemelten kell foglalkozni a vasúti‐ és egyéb közlekedési fejlesztések akadálymentességével, ami messze nem kielégítő, sok esetben csak papíron valósul meg.”

Az akadálymentes közlekedés megteremtése nem csak a mozgáskorlátozott, hanem az idős, a babakocsival közlekedő, a poggyászt cipelő emberek érdekében is szükséges, valamint ez tükrözné legjobban egy modern, befogadó társadalom képét – hangsúlyozza a MEOSZ elnöke a levélben, amely itt olvasható.

Budapest, 2016. augusztus 8.

Gábor Imola

Azóta történt

Fotó: sciencehotel.hu
Hazánk eddigi legjelentősebb szállásfejlesztési programjában kiemelten figyelni kell arra, hogy megvalósuljon az épületek, a közösségi terek és a…
A metróközlekedés hozzáférhetővé tétele nem jó cselekedet, nem kegy vagy szívesség, hanem kötelezettség – fogalmazott a MEOSZ.
BSZ_5059_2
Közösen lép majd fel a jövőben a Magyar Utazási Irodák Szövetsége és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége a…

Előzmények

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter májusban bejelentette: a kormány meg kívánja erősíteni a hazai buszgyártást, hogy megállhassa a…
A MEOSZ elnöke ismét levelet írt a Fogyatékosságügyi Tárcaközi Bizottság munkabizottságának, amely a lakás-akadálymentesítés új koncepcióján dolgozik.
A MEOSZ olyan lakás-akadálymentesítési támogatási rendszert javasol a kormánynak, amelyben az egyén valós szükségletei határozzák meg a támogatás…