Nemzeti buszipar fejlesztése: a mozgássérült emberek szempontjait is vegyék figyelembe!

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter májusban bejelentette: a kormány meg kívánja erősíteni a hazai buszgyártást, hogy megállhassa a helyét a rendkívül erős nemzetközi versenyben. A MEOSZ elnöke levelet írt a miniszternek és több kormánytagnak, amelyben azt kérte: a fejlesztéseknél vegyék figyelembe a súlyosan mozgássérült és az egyre növekvő számú idős ember igényeit.

Kovács Ágnes levelében felhívta a figyelmet arra: Magyarországot hazai és nemzetközi jogszabályok sora kötelezi arra, hogy a fogyatékossággal élő, mozgássérült emberek számára biztosítsa a közösségi közlekedéshez való egyenlő esélyű hozzáférést. Ennek ellenére még mindig komoly lemaradásban vagyunk.

Alapvető probléma, hogy a hazai buszállomány jelentős része még mindig nem akadálymentes. Másik nagy probléma, hogy az akadálymentes buszok legnagyobb részén a típusengedély miatt csak egy kerekesszékes utas szállítható. A többségi állami tulajdonban lévő Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK Zrt.) például erre hivatkozva naponta súlyosan mozgássérült embereket hagy a megállókban. A MEOSZ szerint ez a korlátozás – amellett, hogy súlyosan sérti a mozgássérültek emberi jogait – ma már nem életszerű és nem tartható. Az elvártnál lényegesen lassabban ugyan, de halad az akadálymentesítés, növekszik a súlyosan mozgássérült emberek mobilitása, ezért egyre többen és többen jelennek meg a közösségi közlekedésben.

Szintén súlyos gond, hogy egyre több társaság tiltja le a buszairól az elektromos mopedet használó mozgássérült utasokat, arra hivatkozva, hogy nem férnek el a kijelölt helyen, illetve nincsenek meg a biztonságos rögzítés feltételei. Ez történik jelenleg Pécsett, Debrecenben és a DAKK egész szolgáltatási területén, köztük Kecskeméten és Szegeden. Ez azt jelenti, hogy súlyosan mozgássérült, végtagbénult emberek, akik évekig önálló életet élhettek, a tiltás miatt ismét kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, nem tudják a napi ügyeiket önállóan elintézni, nem tudnak orvoshoz vagy munkába menni.

„A nemzeti buszipar megerősítése, fejlesztése kiváló lehetőség arra, hogy ezeket a problémákat orvosoljuk. Magyarország úttörő volt mind a fogyatékos személyek jogairól szóló törvény megalkotásában, mind az ENSZ-egyezmény ratifikálásában. Úgy véljük, most úttörők lehetünk abban, hogy a fenti problémákra innovatív megoldásokat dolgozzunk ki. Olyan akadálymentes buszokat kell tervezni, amelyeken több kerekesszékes utas és a mopedet használók is biztonsággal tudnak utazni” – fogalmaz Kovács Ágnes levelében, amely itt olvasható.

Budapest, 2016. június 23.

Gábor Imola

Azóta történt

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a napokban tartott újabb kormányzati szintű egyeztetésen felkérte a MEOSZ-t, hogy vegyen részt…
Idén tavasszal új építészeti törvény koncepció látott napvilágot, melynek célja egy egységes, átlátható új szabályozás kialakítása volt. A…
Egy tinédzser küzdelme, hogy balesete után kerekesszékesként is részt vehessen a tanórákon. Az életvidám 16 éves fiút 2022…

Előzmények

A MEOSZ elnöke ismét levelet írt a Fogyatékosságügyi Tárcaközi Bizottság munkabizottságának, amely a lakás-akadálymentesítés új koncepcióján dolgozik.
A MEOSZ olyan lakás-akadálymentesítési támogatási rendszert javasol a kormánynak, amelyben az egyén valós szükségletei határozzák meg a támogatás…
Budapest nyolcadik, tizenharmadik, tizenötödik kerülete, valamint Mórahalom, Dunaújváros és Vác kapta idén a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa (FESZT)…