Kovács Ágnes levelében felhívta a figyelmet arra: Magyarországot hazai és nemzetközi jogszabályok sora kötelezi arra, hogy a fogyatékossággal élő, mozgássérült emberek számára biztosítsa a közösségi közlekedéshez való egyenlő esélyű hozzáférést. Ennek ellenére még mindig komoly lemaradásban vagyunk.
Alapvető probléma, hogy a hazai buszállomány jelentős része még mindig nem akadálymentes. Másik nagy probléma, hogy az akadálymentes buszok legnagyobb részén a típusengedély miatt csak egy kerekesszékes utas szállítható. A többségi állami tulajdonban lévő Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK Zrt.) például erre hivatkozva naponta súlyosan mozgássérült embereket hagy a megállókban. A MEOSZ szerint ez a korlátozás – amellett, hogy súlyosan sérti a mozgássérültek emberi jogait – ma már nem életszerű és nem tartható. Az elvártnál lényegesen lassabban ugyan, de halad az akadálymentesítés, növekszik a súlyosan mozgássérült emberek mobilitása, ezért egyre többen és többen jelennek meg a közösségi közlekedésben.
Szintén súlyos gond, hogy egyre több társaság tiltja le a buszairól az elektromos mopedet használó mozgássérült utasokat, arra hivatkozva, hogy nem férnek el a kijelölt helyen, illetve nincsenek meg a biztonságos rögzítés feltételei. Ez történik jelenleg Pécsett, Debrecenben és a DAKK egész szolgáltatási területén, köztük Kecskeméten és Szegeden. Ez azt jelenti, hogy súlyosan mozgássérült, végtagbénult emberek, akik évekig önálló életet élhettek, a tiltás miatt ismét kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, nem tudják a napi ügyeiket önállóan elintézni, nem tudnak orvoshoz vagy munkába menni.
„A nemzeti buszipar megerősítése, fejlesztése kiváló lehetőség arra, hogy ezeket a problémákat orvosoljuk. Magyarország úttörő volt mind a fogyatékos személyek jogairól szóló törvény megalkotásában, mind az ENSZ-egyezmény ratifikálásában. Úgy véljük, most úttörők lehetünk abban, hogy a fenti problémákra innovatív megoldásokat dolgozzunk ki. Olyan akadálymentes buszokat kell tervezni, amelyeken több kerekesszékes utas és a mopedet használók is biztonsággal tudnak utazni” – fogalmaz Kovács Ágnes levelében, amely itt olvasható.
Budapest, 2016. június 23.
Gábor Imola