Nemzetközi összehasonlító kutatás eredményei –Észszerű alkalmazkodás a felsőoktatásban

Az online kutatás eredményei szerint Magyarországon és Romániában is a felsőoktatásban a válaszadók többsége soha vagy csak ritkán találkozik az észszerű alkalmazkodás különböző formáival (plusz idő biztosítása a vizsgákon, rugalmas részvétel a tanórákon, hozzáférhető közlekedés a lakóhely és az oktatási intézmény között, egyéni szükségletek felmérése, elektronikus távvizsga lehetőség, önálló életvitelt támogató tréning, segítő személy). Magyarországon például plusz idő biztosításával a vizsgákon a megkérdezett szakértők 38,5%-a soha és 26,9%-a ritkán találkozott, segítő személy biztosításával az oktatási intézményekben a megkérdezett szakértők 31,7%-a soha, míg 31,7%-a ritkán találkozott. Romániában plusz idő biztosításával a vizsgákon a megkérdezett szakértők 43,4%-a soha, míg 34,9%-a ritkán találkozott, segítő személy biztosításával a megkérdezett szakértők 26,4%-a soha, míg 43,4%-a ritkán találkozott.

Ezek az eredmények azért is nagyon meglepőek, mert Magyarországon a törvényi előírások szerint (2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról) mind a plusz idő biztosítása a vizsgákon, mind a segítő személy biztosítása megilletheti a fogyatékossággal élő hallgatókat a felsőoktatásban.