Észszerű alkalmazkodás az oktatásban II.

A fogyatékos tanulóknak biztosított utazótanári hálózatban tapasztalható munkaerőhiány következményeképp a normál iskolába járó mozgáskorlátozott gyermekek nem kapják meg a számukra szükséges fejlesztéseket. Emellett a nem gyógypedagógus végzettségű tanárok többsége nem kap megfelelő képzést a fogyatékos gyermekekkel való megfelelő bánásmód tekintetében. Az alapvető jogok biztosa is többször rámutatott, hogy milyen súlyos problémák tapasztalhatók a fogyatékos gyermekek oktatását illetően; például az iskolák többségében a fogyatékos gyermekek nem részesülnek személyre szabott támogatásban az egyre erősödő pedagógushiány miatt, valamint a súlyosan halmozottan fogyatékos gyermekek egy része egyáltalán nem jár iskolába.

A mozgáskorlátozott gyermekek gyakran kényszerülnek nagy távolságokat utazni, mert a lakóhelyükhöz közel nincs olyan intézmény, amely akadálymentes, rosszabb esteben pedig bennlakásos intézménybe kénytelenek költözni csak azért, hogy tanulhassanak. Ehhez hozzájárul a támogató szolgálatok kapacitáshiánya is, hiszen így a gyermekek napi iskolába járása is problémát jelent.

Forrás: Észszerű alkalmazkodás – valódi társadalmi egyenlőség, MEOSZ (2019)