Észszerű alkalmazkodás az oktatásban I.

Előfordulhat, hogy egyik óra ebben az épületben van, a másik pedig a város másik végén vagy vidéken. És ez kerekesszékkel nagyon nehezen teljesíthető feladat. Nem évközben mennek el a hallgatók, hanem emiatt eleve nem is jelentkeznek. Nem tudom mi a helyzet más felsőoktatási intézményben, a mi karunkon maximum 4 mozgáskorlátozott hallgató van.”

Magyarországon a mozgáskorlátozott emberek számára nem biztosított minden szinten az oktatásban való részvétel, illetve az élethosszig tartó tanulás lehetősége sem. Annak ellenére, hogy a közszolgáltatásokhoz – így az oktatáshoz – való egyenlő esélyű hozzáférés követelménye jogszabályi szinten rögzítésre került, a gyakorlati tapasztalat az, hogy az épületek, az utak, a közlekedési eszközök stb. akadálymentességének hiányából kifolyólag a mozgáskorlátozott gyermekek kiszorulnak a mainstream oktatásból. Emellett Magyarországon nem létezik az inkluzív oktatás rendszere, ezért a mozgáskorlátozott gyermekek sokszor szegregált körülmények között kényszerülnek tanulni, a jelenlegi rendszerben kevés esélyük van a többségi iskolákban folyó oktatásba bekapcsolódni.

Egy kerekesszéket használó tanuló azért tett panaszt az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) előtt a számára kijelölt általános iskola ellen, mert számára az nem volt egyenlő eséllyel hozzáférhető. Akadálymentesítés hiányában sem az épületbe, sem pedig az emeleten lévő tantermekbe nem tudott bejutni a kerekesszékével. A gyermeket a pedagógiai asszisztens a karjában vitte be az épületbe, valamint az emeleten lévő tantermekbe, a gyermek édesanyja pedig utánuk vitte a kerekesszéket. Az iskola épületében nem voltak adottak a körülmények a gyermek tisztába tételéhez sem.  Az EBH által jóváhagyott egyezség szerint az iskola vállalta az épülethez kapcsolódó mobil tanterem akadálymentesítését és azt, hogy a gyermek osztályát ott helyezi el, a gyermek által használt higiéniai helyiséget pedig akadálymentesíti és biztosítja az egyes szaktantermekhez való hozzáférést is.

Forrás: Észszerű alkalmazkodás – valódi társadalmi egyenlőség, MEOSZ (2019)